onsdag den 27. november 2013

Blandet slik

Forfatter: Cecilie Sund Kristensen
Titel: Blandet slik
Forlag: Mellemgaard
Orig. udgivelse: 2013


89 sider




Jeg har været så heldig at modtage denne digtsamling som et anmelder-eksemplar fra forfatteren selv, Cecilie Sund Kristensen, og forlaget Mellemgaard. Alle meninger og holdninger jeg giver udtryk for er selvfølgelig helt mine egne. Jeg er temmelig uvant med digte, men denne lød så interessant, at jeg ikke kunne sige nej.

Digtene handler om ungdom, om sex, om hævn, men langt de fleste handler om kærlighed. Tabt, ulykkelig, hengivende, tvungen, fortærende; men alt sammen kærlighed. På den måde synes jeg godt digtene kan minde meget om hinanden, og jeg kunne godt have ønsket lidt mere variation. Når det så er sagt, synes jeg digtene er velskrevne, hjerteskærende og giver en god indlevelse under læsningen.

Et element jeg ikke har set før er brugen af fotografier, som dukker op mellem siderne. Jeg kan rigtig godt lide idéen, men synes nogle af fotografierne virker lidt 'smidt' ind og fungerer ikke rigtig til digtene. En tanke jeg fik da jeg læste digtene, var ønsket om, at billederne istedet havde været tegninger af samme kunstner som står bag coveret. Jeg synes at coveret er meget ulykkeligt, trist, men også enormt dragende. Det ville, i mine øjne, have fungeret super godt med flere af den slags illustrationer inde i bogen. 

Jeg har som sagt ikke læst så mange digte, men for nylig læste jeg 'Diamanttandsstøv' af Brian P. Ørnbøl, som er meget anderledes end 'Blandet slik'. Mens digtene her er meget lange og temmelig selvforklarende, var Ørnbøls digte ekstremt korte og betydningen mere skjult. Jeg har fundet ud af, at jeg foretrækker de korte digte, hvor jeg kan lege lidt mere med betydninger og intentioner, hvilket også kom til udtryk i denne samling, hvor jeg klart holdt mest af de kortere digte frem for de længere. 

Alt i alt synes jeg at digtene er rigtig fine og dragende og jeg er rigtig glad for at have et eksemplar stående i min bogreol. Hvis i er lidt nysgerrige på det, kan i eventuelt slå et smut forbi Cecilie Sund Kristensens blog, hvor man kan læse en hel del af hendes digte.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar