mandag den 14. oktober 2013

Skruen strammes

Forfatter: Henry James
Titel: Skruen strammes
Orig. titel: Turn of the screw
Forlag: Carit Andersens Forlag
Orig. udgivelse: 1898

160 sider




I forbindelse med mit indlæg om gysergenren, var jeg på biblioteket for at finde nogle af de mange bøger jeg var blevet anbefalet. En af de bøger jeg fik med hjem var 'Skruen strammes' af Henry James, som jeg havde fået anbefalet af Twenty years from now.

En ung, fintfølende og pligtopfyldende pige, tager jobbet som guvernante for to forældreløse børn der er installeret på et afsides gods ejet af deres onkel. Guvernanten ser det som hendes pligt at holde de artige børn fra alt ondt, men opdager snart at der hersker en form for ondskab på godset, som hun ikke har magt over. En tidligere hushovmester og guvernante, som begge er afgået ved døden på mystisk vis, prøver at komme i kontakt med de to børn.

Dette er en klassiker indenfor sin genre, hvilket egentlig er forståeligt nok. Den gemmer på så meget, som aldrig bliver fortalt, så fortællingen kan analyseres på et hav af måder. Så det er ikke en bog der serverer nogle svar, til gengæld bliver der antydet rigtig mange sammenhænge, som er op til læseren selv at stykke sammen. Jeg nød at læse denne korte bog, men kunne sommetider godt have tænkt mig lidt flere svar. For hvad var det lige forbindelsen var mellem de to børn og de to tidligere ansatte, hvad var det lige lille Miles havde gjort på skolen som fik ham bortvist, og hvad var det lige fru Grose vidste, men ikke fortalte? Det er selvfølgelig også charmen ved fortællingen, at man i højere grad skal læse det der står skrevet mellem linjerne frem for det langs linjerne, for at finde svaret.

Tiden, fortællingen er skrevet i, gennemsyrer plottet ret kraftigt, men gør bestemt ikke fortællingen uinteressant for nutidens læsere. Den lettere naive guvernantes reaktion på børn der svarer igen og hentydningen af seksuelle affærer, er i nutidens øjne stærkt overdrevet og er beskrevet som værende nærmest rædselfremkaldende for den stakkels guvernante. Dette gav både anledning til et smil på læben, men også en særlig indlevelse i denne fortid. 

Fortællingen starter ud på et feriested hvor gæsterne imellem prøver at overgå hinanden i gyserhistorier, da en af gæsterne starter på oplæsningen af denne fortælling, som er en virkelig beretning skrevet af guvernanten selv. Det er en ret hyggelig måde at komme ind på fortællingen på og giver selvfølgelig fortællingen dens karakteristiske ensporede form da man kun hører historien fra forfatterens, det vil sige guvernantens, side. 

Jeg synes dette var en rigtig god læseoplevelse og kan bestemt anbefale andre at læse denne lille gotiske spøgelseshistorie fra 1800-tallet. Jeg tror jeg vil læse den igen en dag, men på originalsproget, hvor jeg har læst at stemningen og undertonerne går renere igennem.





4 kommentarer:

  1. Hvor lyder den dog skøn. Jeg vil så gerne læse mere af Henry James, og dette kunne afgjort være et fint bud! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er bestemt et godt bud. Jeg tror bestemt det ville være 'guf' for en litteraturvidenskabs-studerende. Der er så mange fortolknings-muligheder i den :)

      Slet
  2. Super, at du kunne lide den :) Jeg vil helt klart sige, at den vinder nok meget på engelsk (selvom jeg aldrig har læst den på dansk), men du har fuldstændig ret i, at den ligeså meget er et virkeligt interessant indblik i tidens normer og tankegange.
    Jeg tror den blev mest berømt på at være en af de første romaner, der berørte børns potentielle ondskab og den potentielt upålidelige fortæller - noget som jo senere er blevet brugt meget flittigt som en af de allermest skræmmende vinkler i både film og litteratur :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, skulle nok have læst den på engelsk, men det må blive næste gang :) Men ja, den har så mange interessante elementer. Tror du har helt ret i at det var den potentielt upålidelige fortæller og det anderledes syn på børn der gav den gennembruddet i sin tid. Er glad for du anbefalede mig den :)

      Slet