onsdag den 16. oktober 2013

Opsamling - Gys

Efter at have skrevet genre-indlægget om gys, blev jeg anbefalet rigtig mange forskellige gysere. Tusind tak for det! Da jeg desværre ikke har kunne nå at læse dem alle, udvalgte jeg nogle stykker jeg ville starte ud med. Det blev så til følgende læste og anmeldte bøger: 

Denne bog blev anbefalet af Paperback Castles

Denne bog blev anbefalet af BoghyldenSarahs bytheway og Twenty years from now

Forfatteren blev anbefalet af Boghylden, Den lille bogblog og Paperback Castles 

Denne bog blev anbefalet af Camilla fra Twenty years from now

Det blev til lidt flere fortællinger end jeg havde regnet med jeg ville kaste mig ud i i første omgang. Dog var en del af dem også temmelig korte. Jeg kunne lide dem alle og kan roligt anbefale dem videre, så tusind tak for de gode anbefalinger!


Jeg må sige, at fra ikke rigtig at have læst nogle bøger indenfor genren gysere, er jeg blevet ret vild med denne genre. Jeg kommer nok aldrig til at læse en masse af de nyere psykologiske gysere; bøgerne er simpelthen for uhyggelige og jeg er en for stor bangebuks. Men de ældre som kaster en gotisk belysning over en fortælling kunne jeg godt læse mange flere af.

I kommentarfeltet på indlægget kom der overvældende mange gode anbefalinger, som jeg har samlet herunder. Jeg blev så glad over at så mange havde lyst til at bruge lidt tid på anbefalingerne, så derfor vil jeg da gerne give dem videre til inspiration for andre. Mange af de søde mennesker som har anbefalet bøgerne har også skrevet korte beskrivelser af bøgerne, som kan findes i kommentarfeltet til indlægget. Da jeg selv er blevet helt glad for genren, vil jeg klart ty til listen, når det bliver tid til næste gys. 

Listen lyder som følgende:

Ellemose, Søren og Morten - Madame Salvatins Hemmelighed
James, Henry - Skruen strammes
Jürgensen, Dennis - Relief
Kamp, Michael - Moln - jorden husker
King, Stephen - The stand
King, Stephen - Begærets butik
King, Stephen - Carrie
King, Stephen - Det onde
King, Stephen - Dyrekirkegården
King, Stephen - Full dark, no stars
King, Stephen - Misery
King, Stephen - Night shift
King, Stephen - Om en Buick 8
King, Stephen - Ondskabens hotel
King, Stephen - Puls
Legrand, Claire - Miss Cavendish home for boys and girls
Lovecraft, H. P. - (Diverse titler)
Lundqvist, John Alvide - Lad den rette komme ind
Poe, Edgar Allan - Den røde døds maske
Poe, Edgar Allan - (Diverse titler)
Shelley, Mary - Frankenstein
Stevenson, R. L.- Dr. Jekyll og Mr. Hyde
Stoker, Bram - Dracula


Ingen kommentarer:

Send en kommentar