søndag den 6. oktober 2013

Blå lys

Forfatter: Jon Brændsgaard Toft
Titel: Blå lys
Forlag: Mellemgaard
Orig. udgivelse: 2013


205 sider




Jeg har været så heldig at modtage denne bog som et anmelder-eksemplar fra forfatteren selv, Jon Brændsgaard Toft og forlaget Mellemgaard. Alle meninger og holdninger jeg giver udtryk for er selvfølgelig helt mine egne, som er tilfældet med alle mine anmeldelser.

Kriminalkommisær Thorstrup kommer på en hård opgave, da flere lig dukker op rundt omkring i Århus, dræbt på samme mystiske facon. Han får hjælp til opklaringen af journalisten Rebecca, kollegaen Frank og retsmedicineren Rembrandt. Sagen bliver ikke lettere da højere magter beordrer sagen nedlagt. Denne sag viser sig at være større end nogen af dem kunne forudsige og trækker tråde ud til toppolitikere, politifolk, forskere, bankfolk og ikke mindst en ikkejordisk hændelse.

Dette er en bog jeg gerne ville kunne lide. Den unge forfatter Jon Brændsgaard Toft har haft seks tidligere udgivelser og dette er så hans syvende. Det er rigtig sejt gået af en så ung fyr og det kan man jo ikke andet end have respekt for. Når det så er sagt, synes jeg simpelthen ikke denne bog var god.

Jeg kom aldrig rigtig på bølgelængde med fortællingen. Personerne kom aldrig rigtig ind under huden på mig, plottet fangede mig aldrig og jeg synes bare ikke fortællingen virkede troværdig, til det var der alt for mange huller. Det virker som om forfatteren har favnet lidt for bredt med hensyn til antallet af personer, antallet af handlingsspor, og størrelsesordenen for hele denne mordsag. Der er dog grænser for hvad man kan nå at fortælle på 200 sider, uden at miste noget af troværdigheden i fortællingen. Derudover er det en svær disciplin at beskrive virkelighedsfjerne hændelser der strider imod naturlovene på en måde der er troværdig. Og det fungerer altså ikke rigtig her, jeg køber den ikke. Men det gør persongalleriet til gengæld ret hurtigt, hvilket igen virker lidt problematisk. 

Som sagt bliver der introduceret rigtig mange mennesker gennem hele fortællingen, og jeg kan ikke helt se idéen med det, for mange af personerne er dybt ligegyldige for fortællingen. Samtidig uddybes ingen af personlighederne, hvilket gør at jeg ikke føler jeg kender nogen. Hverken de myrdede, morderen eller efterforskerne. Det synes jeg i sig selv er temmelig problematisk når jeg læser en bog.

Måden at bygge krimien op på, en del mord, rigtig mange mennesker som introduceres og den forholdsvis korte fortælling kan sammenlignes lidt med de Agatha Christie bøger jeg har læst. Elementerne er de samme, det er udførelsen dog ikke. De Agatha Christie-fortællinger jeg har læst har på grund af det store persongalleri ført tankerne hen på: Var det hende? Var det ham? Hvem var det? Da hun har formået at gøre stort set alle hendes personer til mistænkte i sagen. Og så er det jo lidt spændende til sidst at finde frem til hvem det var. Denne spænding mangler jeg i denne bog. Jeg var spændt på mange andre ting, desværre havde det intet at gøre med fortællingens drejning. Derimod havde det noget at gøre med om jeg lige pludselig kom ind under huden på bare én karakter, om jeg lige pludselig forstod idéen med måden at sætte denne bog op på, om det rigtig store persongalleri pludselig gav mening. Jeg blev dog skuffet.

Jeg må ærligt sige at denne fortælling slet ikke faldt i min smag. Fortællingen havde alt for mange huller og gav mig alt for lidt indlevelse i historien. Jeg kan ikke udelukke at andre vil finde bogen interessant. Folk der måske ikke sætter pris på helt de samme ting som jeg selv gør. Men min personlige holdning til denne bog ligger fast, jeg synes simpelthen at den er for ringe udført.





2 kommentarer:

  1. Jeg er lige blevet færdig med mit anmeldelseseksemplar og jeg giver dig fuldstændig ret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vil glæde mig til at læse din anmeldelse :)

      Slet