fredag den 13. september 2013

Genre (1) - Uhyggen breder sig

Der er mange bloggere som sværger til én eller to genrer indenfor bøger og jeg kan nok heller ikke sige mig fri for at hælde til særlige genrer. Jeg læser meget lidt YA, biografier, gysere, fan-fiction, noveller, chick-lit og erotiske romaner. Derimod læser jeg meget historisk fiktion, klassikere og social-realisme, en smule krimi og fantasy og har berørt magisk realisme, dystopisk/postapokalyptisk og science fiction. Jeg har ikke lyst til at begrænse mig selv indenfor nogen genrer og prøver konstant at udvide mine horisonter hvad angår genrer, hvilket jeg også håber skinner igennem på min blog. Dog kan dette godt være svært, for man falder selvfølgelig ofte for fortællinger som falder indenfor en genre man kender. Derfor vil jeg lave disse indlæg, som oplyser lidt om en særlig genre og som forhåbentlig kan inspirere mig selv og måske jer andre til at springe ud i en genre man ikke er så bekendt med.

"Words have no power to impress the mind without the exquisite horror of their reality." 
                                                                                                                                      - Edgar Allan Poe


I anledning af at det er fredag d. 13, vil jeg starte med genren Gys. Jeg har læst et antal gyser-historier da jeg var yngre, men har siden ikke forfulgt denne genre. Det skyldes måske at jeg hurtigt bliver paranoid på den der kigger-lige-under-sengen-selv-om-jeg-godt-ved-der-ikke-er-noget måde. Jeg undgår ikke kun uhyggelige bøger, men også uhyggelige film og tv-serier. Men da det er så mange år siden jeg sidst har forsøgt tænker jeg at tiden må være inde til at se min frygt i øjnene og kaste mig ud i en gyser igen.

Den Danske Ordbog definerer gyseren som: film, fortælling eller skuespil med en nervepirrende, rædselsvækkende handling.

Dog kan man finde mange lidt mere detaljerede beskrivelser på nettet, blandt andet på den meget udførlige side Gyseren.dk, som har postet over 1100 indlæg om gys og horror.

Gyseren.dk skriver om gyser-genren:
Gyset er som genre kendetegnet ved, at det monstrøse fremstilles på baggrund af det normale. Normaliteten skildres ved hjælp af det kendte og hverdagsagtige, de gældende regler om rigtig opførsel hersker, så der er som regel tale om et idealbillede af den accepterede hverdag. Alligevel er der under den normale overflade en brist, som slipper monstret løs, og hermed åbnes der [...]op for forvandlingen af det kendte til det monstrøse. Der er altså tale om, at gyset giver et realistisk udgangspunkt for lettere at få læseren til at acceptere det uvirkelige monsters ankomst. 

Gyseren er virkelig en genre som her på det seneste har sat sig fast i mit sind, med bloggere som har skrevet om historier som 'Dr. Jekyll and Mr. Hyde', 'Frankenstein' og 'Dracula', som alle er historier jeg kender, men aldrig har læst. Husker følelsen af at sidde med en uhyggelig bog, med hjertet oppe i halsen, ude af stand til at slippe bogen, som pirrer mine sanser i en sådan grad at hver en lyd omkring mig bliver til en frygt for at handlingen er sprunget ud af bogen og direkte ind i min stue. Den følelse vil jeg gerne prøve at have igen.

Edgar Allan Poe beskrives af mange som en pioner indenfor genren, men også den nutidige forfatter Stephen King har med sine romaner 'Carrie', 'Ondskabens hotel' og 'It' sat sit aftryk på genren (og ikke mindst på Boghylden, som taler så godt om ham). Så jeg kunne egentlig godt tænke mig at forsøge mig med de to forfattere, læse én bog af hver og give gyseren en fair chance.

Kan I anbefale en bog fra disse forfattere, eller kender i andre gysere, som i finder fantastiske?



16 kommentarer:

  1. Uh, et spændende tiltag! Sad lige og kæmpede for at finde en anbefalelsesværdig gyser, men tror sgu ikke der er nogen. Har læst noget af The Ring engang - den var ret klammo.

    SvarSlet
    Svar
    1. Er også brugbart med en do-NOT-read :) Tror jeg skal starte lidt blidt op ;)

      Slet
  2. Rigtig fedt tiltag ja. Glæder mig til at det du skriver om de andre genre. Personligt så er gys er den genre jeg holder mig længst væk fra. Jeg har svært ved håndtere alt det farlige noget der sker i en gyser! :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg har det på samme måde. Men nu skal jeg udfordres lidt. Men tror nu nok jeg vil læse den når min kæreste er til stede... bare for en sikkerheds skyld ;)

      Slet
  3. Sådan et fint tiltag. Man kan aldrig læse for bredt, selvom det sommetider kan være enormt svært at bryde ud af de vante genrer. Jeg tøver ofte selv med at bevæge mig ud i noget helt nyt.

    Jeg elsker de klassiske bøger, som du nævner her; særligt "Frankenstein" og "Dr. Jekyll og Mr. Hyde" er helt fantastiske. Ligeledes er jeg stor fan af Edgar Allan Poe, og hans novellesamlinger er så sælsomme og tryllebindende. Desuden har jeg en svaghed for kriblende børnelitteratur, og kan i den anledning varmt anbefale "Miss Cavendish Home for Boys and Girls", som netop hensatte mig med bankende hjerte og frygtsomme øjne.
    Mht. Stephen King, har jeg endnu kun læst "The Stand", men den kan jeg også anbefale. Om den er decideret uhyggelig, ved jeg dog ikke helt.
    Genren er dog ikke den, jeg gør mig allermest i; og jeg vil spændt følge med herinde for at se, hvad andre foreslår.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de rigtig gode forslag. Vil rigtig gerne læse klassikerne på et tidspunkt og Edgar Allan Poe har jeg sat på min bogudfordring, så er glad for at høre at du synes om hans værker. Kan huske at have læst din anmeldelse af 'Miss Cavendishs Home for Boys and Girls' som lød rigtig interessant. Må se om jeg ikke snarest muligt kan give mig i kast med nogle af dem :)

      Slet
  4. Uha... jeg ved næsten ikke, hvor jeg skal starte! :-D

    Jeg elsker horror, men har helt sikkert læst for lidt af det de senere år. Udover Poe vil jeg også anbefale Lovecraft, som har skrevet mange sære og uhyggelige historier. Det kan godt virke meget abstrakt og mærkeligt, første gang man læser hans historier, men han kan altså noget med at bygge en verden og en særlig stemning op...

    Vil du læse noget dansk horror, så kan jeg anbefale 'Moln - jorden husker' af Michael Kamp. Det er en af de få horrorhistorier, der har krøbet sig ind under huden på mig, og der skal en del til, for normalt påvirkes jeg ikke af uhyggelige historier.

    Jeg synes ikke, at der er så mange af Kings bøger, der er deciderede uhyggelige, men jeg kan huske, at Dyrekirkegården havde nogle scener, som ikke burde læses efter mørkets frembrud ;-)

    Pøjpøj med horrorlæsningen!

    Mvh. Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for de gode anbefalinger. Har hørt meget godt om ham Lovecraft. Kender ikke 'Moln - jorden husker', men vil da lige gå ind og læse om den.
      Troede faktisk mange af Kings bøger var uhyggelige, men kan være det bare er fordi jeg er sådan en bangebuks ;)

      Slet
  5. Helt klart Ondskabens Hotel - King. den er SÅÅÅÅÅ god, og meget mere uhyggelig end filmen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Den må jeg prøve... hvis jeg tør ;)

      Slet
  6. Lad mig lige starte med at rose det her tiltag - det er nyt og det er nice; tommelfinger op!!
    Og så starter du jo med gys :) Egentlig er det ikke fordi genren som sådan trækker i mig, men Kings bøger er bare helt eminente. Men det er måske netop fordi de rummer meget mere end bare gys. Og som piskeriset siger, så er de ikke alle uhyggelige - eller, måske er de i virkeligheden, måske er det blot os hærdede King-læsere der ikke rigtig lader os gå på af det mere :D

    MEN! Poe synes jeg egentlig ikke er så uhyggelig, han er mere sælsom. Er vild med hans novelle 'Den røde døds maske' (..hedder den vist nok, noget i den stil!). Den er virkelig stemningsfuld og lidt creepy!

    Og, hvis du vil læse King, og du vil læse hans gysere, så synes jeg helt klart du skal læse 'Det onde' ('It'). Det er måske lidt af en moppedreng at starte ud med, men den er bare så, så god, og nok den jeg vil definere som mest uhyggelig. Ellers er 'Begærets butik' også rigtig uhyggelig og spændende!
    Ellers kan jeg anbefale 'Om en buick 8', som har nogle ikke særlig voldsomme scener, som til gengæld bare bygger en enorm 'hvad sker der nu, hvad sker der nu??'-uhygge-følelse op. 'Carrie' er kort og letlæst, men ikke helt vildt gyseragtig, mere lidt overnaturlig. 'Ondskabens hotel', som Sarah også nævner, er helt klart også værd at nævne :)
    'Misery' er også rigtig god og uhyggelig på en lidt makaber måde. Og så er 'dyrekirkegården' sådan en vaskeægte spøgelser og kirkegårds agtig gyser :D
    'Puls' er også læsværdig - men kun hvis du er til virkelig splatterlitteratur med dejligt, klamme, blodige beskrivelser :D

    Jeg kunne blive ved... Skal nok stoppe nu!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for rosen og alle de skønne forslag :)

      Du er jo klart den mest velbevandrede King-læser jeg kender til, så er dejligt med en kort gennemgang af nogle af hans 'gysere'. Skal helt klart snart kaste mig ud i en King-roman. Må lige overveje hvilken en der er bedst at starte ud med... skal jo stadig turde at være alene hjemme ;)

      Slet
  7. Sikke et fantastisk tiltag! Virkelig dejlig holdning til det at bevæge sig lidt udenfor sine trygge rammer :)

    Jeg elsker selv gys! Jeg synes det er så utroligt, at man kan blive skræmt af ord på en side, og en forfatters fantasi. Jeg er faktisk selv lidt en bangebuks, som kan blive virkelig påvirket af uhygge og miste meget søvn, men jeg kan ikke holde mig væk :D

    Inden jeg kaster mig ud i anbefalinger, så vil jeg lige nævne, at for mig er der 2 primære typer gys: Dem, som er uhyggelige fordi der sker noget skræmmende som spøgelser eller lign, og så de historier, som måske ikke er decideret "gys", men som i deres fremstilling af verden producerer et stort ubehag... Det kan for mig faktisk være det mest uhyggelige.
    For ikke at lave en liste så lang, så lang, så har jeg forsøgt at holde mig lidt til de mere "rene" gysere :)

    Af mine yndlingsgysere kan jeg anbefale:
    "Relief" af Dennis Jürgensen - Noget af det allerførste gys jeg læste, og på mystisk vis Jürgensens mest ukendte bøger. Det er virkelig skræmmende læsning, som faktisk handler om frygt og hvad der sker når mennesker står ansigt til ansigt med deres værste mareridt! Meget anbefalelsesværdig!

    "Lad den rette komme ind" af John Ajvide Lundqvist - en af mine overall yndlingsforfattere! Reelt vil jeg anbefale alle hans bøger - han formår som få andre at lave "traditionelt" gys, og samtidigt blande det med nogle vedkommende historier om ægte menneskeskæbner.

    "Turn of the Screw" af Henry James - en klassiker indenfor gysergenren, og fuld fortjent synes jeg. Meget snigende uhygge med tvivlen på ens egen evne til at forstå og stole på hvad man læser, og helt fantastisk!

    Jeg er desuden også inkarneret King-fan, og har læst de fleste af hans bøger mange gange :) Min kærlighed ligger meget hos "IT" (Det Onde), fordi det var den første jeg læste, og selv var 11 ligesom hovedpersonerne :) Dog synes jeg, at hvis vi går efter decideret uhygge, så er det enten "The Shining" (Ondskabens Hotel) eller nogen af hans novellesamlinger... Jeg synes faktisk, at King er i sit allerbedste element, når han skriver short stories som "Night Shift" eller "Full Dark, No Stars"! Der er en del at vælge imellem, og så kan du jo snuse lidt til det :)

    Inden det bliver ALT for langt (som om det ikke var det i forvejen!), så vil jeg lige stemme i, og sige at klassikerne som Frankenstein, Jekyll eller Dracula helt sikkert også er en læsning værd, ligesom Poe i mine øjne er "the original" :) Men alle de andre har allerede været gode til at forklare hvorfor, så det vil jeg springe let over :)

    Håber ikke denne kommentar har været for meget, men jeg ÆLSKER at anbefale bøger! :)

    Camilla
    http://twentyyearsfromnow.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det skønt med så mange gode anbefalinger. Det skal du have mange tak for! Vil helt sikkert se nærmere på de bøger du beskriver. Der er efterhånden mange som har nævnt 'The shining' så den tror jeg måske jeg ligger ud med. Så må vi se hvor skræmt jeg bliver eller om jeg har mod til at fortsætte indenfor genren ;)

      Slet
  8. Hvor er det et fedt tiltag her på bloggen, som jeg helt sikkert vil drage nytte af. Jeg er selv i gang med lidt af et udvid-din-horisont-Michella projekt. Så det er super fedt (af egne egoistiske årsager) at du laver dette offentligt. Jubii!

    Jeg er selv ret begejstret for alt med The Walking Dead, det er ikke som sådan gys - men zombie apokalypsen må vel kategoriseres som en subgenre.
    Derudover er jeg enig med alle andre Poe er fantastisk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at du kan bruge indlægget til noget :)
      Ja, virker også som om at der er kommet en del nyt zombie-litteratur, som har fået gode anmeldelser. Det må jeg se lidt nærmere på :)

      Slet