fredag den 20. september 2013

Et glas mælk, tak

Forfatter: Herbjørg Wassmo
Titel: Et glas mælk, tak
Originaltitel: Et glass melk takk
Forlag: Lindhardt og Ringhof
Orig. udgivelse: 2006

407 sider




Jeg har længe gerne ville læse noget af Herbjørg Wassmo og satte hende på min bogudfordring for i år. Jeg valgte denne bog at starte med da jeg mente at have hørt gode anmeldelser af den .

Dorte er en ung litauisk/russisk pige, som kæmper for at skaffe penge til hendes fattige familie. Da hun får tilbuddet om at få et lift til Sverige, hvor guld og grønne skove stilles i udsigt tøver hun ikke længe med at hoppe på. Desværre bliver rejsen ikke helt som Dorte havde forventet; hun tvinges til prostitution og må finde sig i vold og overgreb, og kan ikke se hvordan hun nogensinde skal kunne komme hjem igen. 

Jeg troede dette var en bog jeg gerne ville læse. Men det var det ikke. Det var en bog jeg slet, slet, slet ikke ville læse. Normalt undgår jeg bøger som giver mig så stort ubehag som emnet trafficking giver mig. Af en eller anden grund har jeg fået byttet rundt på nogle af Wassmo's titler, og havde altså ikke regnet med at det netop var trafficking denne bog handlede om da jeg lånte den med hjem fra biblioteket. Fik en kedelig overraskelse da jeg begyndte at læse den og det rimelig hurtigt gik op for mig hvad bogen egentlig drejede sig om. Jeg havde lyst til at stoppe med at læse den, men ikke fordi bogen var dårlig, men ene og alene af egoistiske og hykleriske grunde. Har en form for berøringsangst overfor emnet. Netop derfor tvang jeg mig selv til at læse den færdig.

Og bogen var god. Den var velskrevet og man faldt hurtigt ind i Dortes måde at tænke og handle på. Wassmo har fundet på en yderst troværdig og sympatisk person i Dorte, og netop derfor gjorde det så meget mere ondt på mig at læse om hendes liv, der arter sig så ulykkesaligt og grusomt. Det er et emne der er svært at læse om, da det er den grusomme virkelighed for så mange unge kvinder fra de baltiske lande.
Jeg blev trist af at læse den, men er egentlig ret glad for at jeg læste bogen færdig.

Dorte har svært ved skammen og frygten som hun daglig føler og fordyber sig under særligt ubehagelige oplevelser i samtaler med sin afdøde far. I disse samtaler finder hun trøst og fornuft, og dette element er afgørende for hende for at bevare forstanden. Jeg synes det var en super fin måde at beskrive Dortes virkelighedsflugt på, og jeg nød at læse hendes samtaler med faren. 

Jeg kan anbefale bogen til andre. Den er velskrevet og troværdig, og jeg kan afsløre at den ret så grusomme start på Dortes rejse ikke forbliver lige grusom. Ulykkelig og angstfremkaldende for hende, ja, men ikke lige grusom. Læs den hvis du vil læse en velskrevet bog om et højaktuelt emne.

   

5 kommentarer:

  1. Pyha, jeg begyndte også på denne bog engang... Og jeg må med skam indrømme, at jeg valgte at stoppe. Jeg kunne simpelthen ikke læse videre, det var FOR voldsomt. Hvilket jo er virkelig dumt, når disse ting foregår, og man budre tage stilling til dem. Men jeg kunne ikke få mig selv til at læse om de mange grusomme overfald beskrevet SÅ detaljeret. Så jeg stoppede, og lukkede øjnene for det...
    Men hatten af for, at du læste den færdig. Din anmeldelse får mig lidt til at fortryde, at jeg opgav denne bog...

    SvarSlet
    Svar
    1. Må sige at jeg også var MEGET tæt på at stoppe, sikkert samme sted som du stoppede (som er et virkeligt grusomt sted i bogen). Men som sagt synes jeg det blev mindre voldsomt og detaljeret som bogen skred frem. Hvis det ikke var blevet det, var jeg nok også stoppet :)

      Slet
    2. Farven Lilla var i hvert fald en rigtig god film! :)

      Slet
  2. Hun skriver barske bøger, hende Wassmo - men hun skriver godt! Jeg er personligt mere begejstret for Tora-trilogien end for lige netop "Et glas mælk, tak". Så hvis du får mod på mere Wassmo på et tidspunkt, er anbefalingen givet videre :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for anbefalingen:) Jeg kender ikke Tora-trilogien, men ja, Wassmo skriver rigtig godt, så det var da helt sikkert en serie jeg godt kunne finde på at se nærmere på :)

      Slet