onsdag den 25. september 2013

Dr. Jekyll og Mr. Hyde

Forfatter: Robert Louis Stevenson
Titel: Dr. Jekyll og Mr. Hyde
Originaltitel: Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde
Forlag: Carit Andersens Forlag
Orig. udgivelse: 1886

88 sider




I forbindelse med mit indlæg om gysergenren, var jeg på biblioteket for at finde nogle af de mange bøger jeg var blevet anbefalet. Blandt andet faldt jeg over en rigtig fin lille illustreret udgave af 'Dr. Jekyll og Mr. Hyde'. Den lånte jeg fluks med hjem og den er da også blevet læst hurtigt, da det er en forbavsende kort fortælling.

Mr. Utterson er Dr. Jekyll's sagfører og finder en tæt forbindelse mellem Dr. Jekyll og den væmmelige Mr. Hyde særlig mistænksom. Da den hemmelighedsfulde Mr. Hyde begår et mord, vækkes Mr. Uttersons bekymring for Dr. Jekyll, som er en velanset herre i samfundet. Mr. Utterson må da snart erkende at Mr. Hyde ikke er den person han først antog ham for.

Selvom jeg tror de fleste kender historien, ja så var jeg lidt overrasket over udformningen af fortællingen. Fortællingen var noget kortere end jeg havde forventet, en lille sag på under hundrede sider. Det giver dog også mere mening i forhold til at forfatteren skulle have skrevet fortællingen på under en uge. Dette gør dog ikke fortællingen dårlig; den er velskrevet og interessant. Den behandler det meget relevante tema omkring den gode og den onde side som vi alle besidder. Dette tror jeg da også er grunden til, ikke bare den store popularitet ved udgivelsen i 1886, men også at denne fortælling er blevet en klassiker med tiden. Temaet er tidsløst, hvilket gør fortællingen tidsløs.

Jeg var meget overrasket over hvor letlæselig denne fortælling var, på trods af dens alder. Den var egentlig også lidt hyggelig at læse og jeg ville nok ikke betegne den som værende en gyser, på trods af at jeg har læst flere steder at den betragtes som en klassiker indenfor gysergenren. Tiden har nok også ændret lidt på folks definition af gysere, formentlig skabte fortællingen lidt mere uhygge tilbage i 1800-tallet. 

Uanset hvad nød jeg denne lille korte fortælling, med spændende aspekter omkring det at adskille sine forskellige jeg'er, for så til sidst at blive indhentet af det undertrykte 'onde jeg'. Kan varmt anbefale denne fortælling til alle som har lyst til at læse en hurtigt læst, interessant klassiker. 





6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, det synes jeg faktisk også den var...og enormt hyggelig! Der er bare noget over det sprog man skrev i tilbage i 1800-tallet:) Kan varmt anbefale den, og så er den altså rigtig hurtigt læst :)

      Slet
  2. Datidens gyserelementer er helt klart anderledes end nutiden - bare hele det der med, at vi nærmest får historien to gange - først fortalt med en løs tråd, og så igen hvor 'afsløringen' får det hele til at give mening. I dag arbejder man nok i langt højere grad med billedsproget, det bizarre, voldsomme og lidt ulækre - og så tror jeg også der rent psykisk skal noget andet til at skræmme folk i dag, fordi ens horisont er så meget større end dengang!
    Men ikke desto mindre er det en fin fortælling - læste den som lydbog, og det var skønt! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, du har helt ret. Der skal nok en del mere til at skræmme folk idag!

      Slet
  3. Jeg synes virkelig, det er sådan en god bog fyldt med en helt særlig og tankevækkende gotisk stemning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den var rigtig god. Og kan ikke lade være med at tænke på den som lidt hyggelig at læse :)

      Slet