mandag den 9. september 2013

Den Første

Forfatter: Justin Cronin
Titel: Den Første
Originaltitel: The Passage
Serie: The Passage #1
Forlag: Lindhardt og Ringhof
Orig. udgivelse: 2010

1020 sider



Nu fik jeg endelig læst den første bog i den planlagte trilogi The Passage. Jeg har været meget spændt på denne bog, da min søster har talt meget varmt om den, og så glæder jeg mig enormt meget til at læse anden bog i serien, som allerede står på min hylde i signeret udgave (læs evt. dette indlæg).

Et større mørklagt projekt, NOA, finder sted i USA, hvor flere testpersoner udvælges blandt fanger som sidder på dødsgangen. Et krav om en yngre pige som testperson sætter ikke en stopper for det dystre projekt og sådan ender pigen Amy med at værre en vigtig brik i projektet. Men noget går grueligt galt. Hundrede år efter er en mindre lejr af folk i Californien tilsyneladende de sidste mennesker i live på jorden, og deres liv afhænger af ferme krigere og elektricitet. Lejrens eksistens trues konstant, og da en mystisk fremmed dukker op, sker en række hændelser, som tvinger en lille flok af lejren ud på en rejse. Det er nu op til dem at udrede de hændelser som foregik hundrede år tilbage og sikre lejrens og måske hele menneskehedens overlevelse.

Dette er en fuldkommen fantastisk bog, der med sin helstøbte postapokalyptiske fortælling virker yderst troværdig. Det er en meget lang fortælling, men den er på intet tidspunkt kedelig, og jeg vil vove at påstå at den ikke kunne være kortere uden at den ville komme til at virke forhastet. Dette skyldes at der præsenteres mange personer og flere af dem indtager nøgleroller fortællingen igennem, og så er det altså vigtigt, efter min målestok, at få dem præsenteret ordentligt. Og Cronin har da også i den grad fået skabt en lang række elskværdige personer, som jeg nød at følge og som jeg glæder mig til at læse mere om.

Det har taget mig lang tid at komme igennem bogen, hvilket skyldes det fuldstændige sceneskift, som indtraf en tredjedel inde i bogen. Jeg havde lidt svært ved at skulle slippe de personligheder jeg lige havde lært at kende og gerne ville høre meget mere om. Dog skulle jeg bare lige tage mig sammen og komme igang, for de sidste to tredjedele af bogen var bestemt lige så fremragende som den første, omend skrevet i et lidt andet tempo.

Bogen er skrevet i et let-tilgængeligt, velskrevet sprog, men desværre er der en del fejl i den oversættelse jeg har læst, som forstyrrede min læsning. Det er ærgerligt at der ikke er lavet en lidt grundigere korrekturlæsning, da jeg sjældent har oplevet så mange ord der mangler eller ord der er sat for meget ind. Sproget ville virke en del mere flydende hvis ovenstående ikke var tilfældet.

Men kort fortalt så var det en fremragende fortælling, og åh hvor er jeg glad for at fortsættelsen befinder sig på min bogreol og bare venter på at blive læst! Jeg kan roligt anbefale denne bog til alle som er vilde med dystopiske-, sci-fi-, gyser- eller postakopalyptiske fortællinger, eller som bare godt kan lide en velskrevet, spændende bog! Jeg tror de fleste vil blive draget af denne fortælling.






Btw; jeg synes bogen har et helt fantastisk smukt smudsbind, desværre er coveret ikke det samme, men er holdt i en enkel limegrøn indbinding. Jeg kan ikke rigtig forene fortællingen med den limegrønne farve, og synes det er ærgerligt at man ikke har valgt sort istedet. Dette har selvfølgelig ingen betydning for fortællingen, men var et valg jeg studsede lidt over.


6 kommentarer:

  1. Er glad for at du kunne lide den. Jeg er som sagt STOR fan!
    P.S jeg endte med at købe A Game of Thrones, skal jeg tage den med til DK så du kan overtage?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, er virkelig spændt på at læse den næste og glad for at jeg endelig fik den læst :) Altså hvis du har plads i kufferten, så må du gerne tage den med hjem :)

      Slet
  2. Jeg havde ret høje forventninger til bogen, men jeg blev desværre skuffet, eftersom den mindede meget om 'Slutspillet' af King. Ikke at det er dårligt i sig selv (for jeg kan godt lide King), men jeg syntes desværre, jeg havde set mange af tingene før i diverse postapokalyptiske bøger, og så var persongalleriet ikke specielt opfindsomt.

    Jeg fandt i øvrigt lige anmeldelsen på min blog frem og kan se, at jeg også var irriteret over korrekturlæsningen (eller manglen på samme ;-)).

    SvarSlet
    Svar
    1. Kan næsten forstå at det nok har været til min fordel at jeg ikke har læst andre postapokalyptiske bøger endnu. Læste faktisk godt i en anmeldelse at den skulle minde om en King-bog, men har ikke selv læst den, så spillede ikke så stor en rolle under min læsning.
      Men ja den korrekturlæsning er altså lidt for dårlig til en så 'højprofileret' bog...

      Slet
  3. Fantastisk bog, men hvem F... har revet de sidste sider ud af bogen? Den kan da ikke slutte SÅDAN??? Altså!!!
    Nå... Jeg må vist ud og invistere i efterfølgeren... Så er dilemmaet bare: skal man med det samme læse videre i "De Tolv" eller skal man holde fast i den oprindelige plan, som var at læse næste bog i "A Song og Ice and Fire"-serien...? Stort dilemma...

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja, den var sååååå god. Og jeg tror ikke at den næste vil skuffe dig. Jeg har læst den for nylig, og den var virkelig god! Efter at have læst 'The Twelve' ville jeg ønske at 'Den første' havde været lidt friskere i erindringen, for der er nu temmelig mange personer at holde styr på. Så jeg vil anbefale at du ikke venter alt for lang tid med at læse den næste. Men på den anden side skal man vente til efteråret, før man kan få fingre i den sidste...... så nu begynder det at blive lidt tricky ;)

      Slet