tirsdag den 20. august 2013

Kejserens Atlas

Forfatter: Ib Michael
Titel: Kejserens Atlas
Forlag: Gyldendal
Orig. udgivelse: 2001

410 sider





Tidligere i år læste jeg Ib Michaels Prins med stor succes og har lige siden været spændt på at læse mere fra hans forfatterskab. Nu kom turen endelig til Kejserens Atlas, som jeg havde store forventninger til.

Fortællingen kører i tre forskellige tidsspor. Det ene er en sagnomspunden myte fra Japan om en shogun og hans hemmeligholdte tvillingebror, som lever i en hemmelig have beskyttet af en kvindelig samurai. Den anden er et trekantsdrama om de to tvillingebrødre Toke og Kim, og Kims kone Nina. Den tredje er Tokes rejse til Japan hvor han bestiller et lejemord på sig selv, grundet tragiske hændelser som sker i den forrige fortælling. De tre tidsspor kører uafhængigt af hinanden gennem bogen, for til sidst at kulminere i én og samme historie.

Jeg har haft meget svært ved at gennemskue hvordan jeg egentlig har det med den her bog. Der sker så mange forskellige ting og jeg har ikke helt kunne samle de tre historier og se parallellerne, som det vist var meningen at man skulle. Derfor føler jeg at have overset noget, for at kunne få det fulde udbytte ud af den.

Et håndgribeligt problem jeg så i fortællingen, var at jeg havde svært ved at forstå hvorfor personerne handler som de gør, og det er aldrig et godt tegn. Synes der var lidt for mange overilede beslutninger taget ud fra overreagerende synspunkter, og den manglende forståelse for dette gjorde at jeg havde svært ved at finde sympati for mange af nøglepersonerne.

Udover dette har jeg et andet problem, og det er hele tidsperspektivet. Én ting er de forskellige tidsspor, en anden ting er når tiden ændres i det samme tidsspor. Tokes fortælling virker til på et tidspunkt at opleve en forskydning i tid og dette er endnu et punkt jeg ikke rigtig ser idéen med og tanken bag. Det gjorde mig ret forvirret og jeg er i tvivl om hvordan det skal fortolkes og forstås. Jeg har generelt ikke et behov for at kunne forstå alt eller kunne gennemskue alle i en bog for at kunne værdsatte den, men følte at jeg blev tabt for hurtigt i denne bog og aldrig blev samlet op igen. 

Jeg kan rigtig godt lide idéen med at historien kører i tre spor, som til sidst forenes i ét og jeg tror såmænd også at det Ib Michael har ønsket med denne bog, er lykkedes helt fint. Dog føler jeg at have overset for mange sammenhænge og sammentræf, som jeg har kunne se der burde være, men som jeg ikke helt har forstået. Det er i virkeligheden nok en bog som ville have godt af at blive genlæst og sikkert blive mere værdsat i anden runde.

Så selvom det ikke lige var en succes for mig, er det stadig en meget interessant fortælling med interessante elementer, så jeg er bestemt ikke blevet for skræmt til at prøve flere kræfter med netop dette forfatterskab. Jeg føler ikke jeg kan give denne læseoplevelse mere end to stjerner, da jeg ikke rigtig blev fanget af fortællingen. Ib Michael skriver dog i et fantastisk sprog og jeg er sikker på at mange ville synes godt om denne fortælling.  





Ingen kommentarer:

Send en kommentar