tirsdag den 6. august 2013

De særlige bøger (1)

Alle bøger er på sin vis særlige, men nogle er bare lidt smukkere, lidt mere farverige, lidt mere specielle eller lidt mere unikke end andre. Derfor er der også visse bøger på min reol, som jeg elsker en anelse mere end andre; nogle på grund af indholdet, nogle på grund af udseendet og nogle på grund af begge dele. I hvert af disse indlæg vil jeg vise en af mine særlige bøger frem.

I dette første indlæg har jeg valgt at vise en særlig smuk historie, pakket ind i særligt smukke farver og illustrationer. Fortællingen er 'Den Uendelige Historie' af Michael Ende, som jeg holder utrolig meget af.  


Farvetemaet i bogen er grøn og rød, som går igen i hele bogen. Ikke ét bogstav er skrevet i sort. De to parallelverdener der beskrives, Bastians virkelighed og Bastians fantasi er skrevet i henholdsvis rød og grøn.


Tro mod farvetemaet er bogen delt op i forskellige kapitler, som hver indledes af en smukt dekoreret side, som afbilder første bogstav af første ord i kapitlet; som nedenfor hvor første ord er 'solstrålerne'.















Da jeg så denne udgave flere år tilbage, var der ikke tvivl i mit sind. Jeg måtte eje den og jeg vidste fra det øjeblik jeg satte den på reolen at den ville blive en af mine ganske særlige bøger.


14 kommentarer:

  1. Wauw, hvor er den flot - tænk, at jeg aldrig har tænkt på at åbne den. Virkelig fine detaljer :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej ud fra smudsbindet, er det ikke til at gennemskue hvad der gemmer sig under. Men når man åbner den er det som en lille hemmelig skat. Så fint :)

      Slet
  2. Og de store begyndelsesbogstaver kommer alfabetisk. Jeg elsker den bog! Både på grund af indhold og udseende og den har også en speciel plads hos mig. Så vidunderlig magisk :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Er dejligt andre har det på samme måde, for ja, BÅDE indhold og udseende er helt eventyrligt :)

      Slet
  3. Hvor er den dog helt fantastisk smuk og detaljeret. Bøger der gemmer på så smukt indhold, så fint udført er virkelig noget helt særligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er så skønt når der er gjort noget særligt ud af det :)

      Slet
  4. Jeg har aldrig fået læst bogen, men som barn forgudede jeg filmen. Hvor er den udgave bare helt og aldeles vidunderlig! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var også rigtig glad for både filmen og bogen som barn :) Kan roligt anbefale bogen, hvis du en dag skulle have lyst til at læse en hyggelig børneklassiker :)

      Slet
  5. Sikke en god idé at vise dine særlige bøger frem! Jeg synes, man kan lære meget om en person ved at se på hans eller hendes bogsamling, og den bog, du viser her, er simpelthen så fin! Glæder mig allerede til næste indlæg :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Er sørme glad for du synes om indlægget. Nogle bøger fortjener bare lidt ekstra opmærksomhed ;)

      Slet
  6. Wow, den er flot. Den skal jeg da helt klart have fingrene i. :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke! Er simpelthen også så glad for den :)

      Slet
  7. Jeg elsker den :) Læste den som meget ung og var vild med både indhold, farver og det hele. Men jeg har først fået de på hylden for nylig - endelig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg fik den også først på hylden efter jeg havde læst den flere gange som barn. Men det er nu dejligt at eje de bøger som har betydet noget særligt for en gennem livet :)

      Slet