tirsdag den 27. august 2013

Book cover clichés

Lidt i tråd med mit tidligere indlæg om beautiful bookcovers, faldt jeg over en artikel om 19 book cover klichéer. Artiklen er fra en engelsk nyhedsside Buzzfeed, som jeg vil tro er lidt ala Ekstrabladet. Synes indlægget er meget sjovt og blev noget overrasket over at erfare, at flere bøger, af forskellige forfattere, bruger samme 'grund'-foto på deres cover! Det troede jeg der var visse regler omkring. Men uanset hvad beskriver layout'ne meget godt, hvad man ofte kan forvente ud fra en bestemt type omslag.

Du kan se indlægget ved at klikke her

Et eksempel på en af klichéerne ses nedenfor:


Ovenstående billede er taget direkte fra siden http://www.buzzfeed.com/lukelewis/19-book-cover-cliches  



12 kommentarer:

  1. Det er noget med, at forlagene køber råfotos fra samme sted og derfor kan samme foto sagtens ende på flere forskellige bøger. Hvordan det præcis fungerer, ved jeg dog ikke :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, så blev man det klogere :) Men det er nu lidt fladt når man ser 2-3 covers i det indlæg på Buzzfeed, som har helt samme cover... Er dog heldigvis aldrig selv stødt på det, ihvertfald ikke hvor jeg har tænkt over det :)

      Slet
  2. Ej, hvor må det være trist at få udgivet en bog og så bare være helt ekstatisk over sin egen unikke fortælling. Indtil den ved et uheld kommer til at stå ved siden af en bog med samme cover nede i boghandlen (eller på Amazon eller i Kvickly osv.)

    Jeg tror jeg ville være ærgerlig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det ville jeg da også være enormt ærgerlig over. Men man kan da håbe på at forfatteren/forlaget ved det på forhånd...

      Slet
  3. Det er et rigtig sjovt indlæg. :0) Men ja rigtig mange grafikkere tager billederne fra samme billedstock sider, fordi man ikke har villet bruge penge på at tage et billede specielt til det cover. Så det er altid en risiko de løber, jeg har selv adgang til stock siderne, så jeg ser tit nogle af de billeder går igen på bog-covers. Det er lidt sjovt at se.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tænk, det var jeg slet ikke klar over før. Men okay, så ved man at der er en risiko for at andre bruger samme foto, hvis man vælger den løsning når der skal findes et cover; så det i det mindste ikke kommer som en ubehagelig overraskelse... Men ja, jeg morede mig også meget over siden :)

      Slet
  4. ej hvor er det dog helt vildt fjollet :D!!! Havde en åbenbart desillusioneret idé om, at alle bøger var unikke :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg var af samme opfattelse. Men sådan er det åbenbart ikke i alle tilfælde, hvis man, som Irene og Karin forklarer, bruger fotos fra billedstock-sider. Men det lyder til at være en pengesag, så de 'store' bøger er formentlig unikke i deres covers :)

      Slet
  5. Jeg beklager, hvis jeg er skyld i, at du går glip af en kæmpe læseoplevelse, hvad bogen jo sikkert er for nogen, siden den har fået klassiker-status ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du behøver ikke beklage, synes bare jeg kunne fornemme at jeg nok heller ikke ville finde nogen glæde i at læse den ;)

      Slet
  6. Jamen du må hellere læse den så ;)

    SvarSlet