mandag den 8. juli 2013

Sommerferielæsning

I anledning af at mange efterhånden har fået ferie og at vejret endelig er blevet rigtigt sommervejr, så får jeg lyst til at reklamere lidt for nogle af de bøger jeg har holdt mest af, som er blevet anmeldt på bloggen siden bloggens opstart i december sidste år, og som måske kunne blive jeres sommerferie-projekt.

De lettere historiske romaner vejer tungt i den mængde bøger jeg har læst, og der er da også mange af dem, som jeg har lyst til at anbefale videre. Ken Follett's Century-trilogi, som endnu kun er en 'duo' med Giganternes fald og Verdens Vinter, kan jeg ikke anbefale nok. De foregår henholdvis under 1. verdenskrig og 2.verdenskrig og får aspekter med fra både England, USA, Tyskland og Rusland. Hvis man som mig elsker denne genre, er John Jake's bøger Nord og Syd og Kærlighed og Krig omkring før, under og efter den amerikanske borgerkrig bestemt også værd at læse. Som den sidste bog indenfor denne genre, vil jeg gerne anbefale Vi, de druknede af Carsten Jensen. Carsten Jensen beretter her om sømandslivet i marstal og på havene, bl.a. under 2. verdenskrig.

Indenfor den mere fantasiske genre, kan jeg anbefale sci-fi-klassikeren Dune af Frank Herbert, som foregår i en fjern fremtid. Det er tung læsning, men fortællingen er aldeles gennemført. Med lidt mindre sci-fi sniger Felix J. Palma's bog Tidskortet sig ind. Den foregår i slutningen af 1800-tallets London, og det er en helt og aldeles fremragende bog, skrevet i et let og forståeligt sprog. Så denne egner sig nok bedre til strandturene end Dune, da den lige knap behøver samme høje koncentration. Hvis man mere er til magisk realisme, så læs Prins af Ib Michael. Den foregår i Danmark først i 1900-tallet, og man kommer til at knus-elske persongalleriet. Skyatlas af David Mitchell favner vidt og bredt i sine fortællinger som strækker sig fra 1800-tallet til langt ud i fremtiden, for så at trække en lang rød snor igennem. Den er meget original og også meget fascinerende. 

Tilbage til virkelighedens normale folder, kan jeg anbefale Verden ifølge Garp af John Irving. Irving er og bliver en af mine yndlingsforfattere, han kan bare noget med ord og humor! Lidt mere alvorlig er Du forsvinder af Christian Jungersen, som tager aspekter op omkring familieliv, når et medlem bliver ramt af en hjernesvulst. Den er interessant og med min søsters ord: nytænkende! Sidst men ikke mindst kan jeg anbefale den lille bog (som vil gøre sig godt i en kuffert) Cannery Row af John Steinbeck. Det er proletar-litteratur, som har noget at sige, om end det er pakket ind i små hyggelige anekdoter fra et hverdagsliv i Monterey omkring 1930'erne.

Disse bøger har været dem jeg har givet flest stjerner, dog findes der også andre udmærkede bøger under siden 'Anmeldelser'. Håber at i får lyst til at læse nogle af dem, for de er virkelig gode!


4 kommentarer:

  1. Åh ja - Skyatlas er noget så fantastisk, og ville være skøn sommerferielæsning!

    Enormt gode anbefalinger :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er en af de bøger jeg faldt tilfældigt over, og sikke heldigt det var, for hurtigt så jeg at det var en ægte bogperle :)

      Slet
  2. Hvor er det fedt, at der er andre end mig, der ikke kan holde op med at anbefale Verden ifølge Garp! Gode anbefalinger :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, John Irving er og bliver fantastisk :)

      Slet