torsdag den 25. juli 2013

Perla

Forfatter: Carolina De Robertis
Titel: Perla
Forlag: Politikens Forlag
Orig. udgivelse: 2012


264 sider




Jeg har været så heldig at modtage denne bog som et anmelder-eksemplar fra Politikens Forlag. Alle meninger og holdninger jeg giver udtryk for er selvfølgelig helt mine egne, som er tilfældet med alle mine anmeldelser.

Perla er vokser op i et demokratisk Argentina, hvor hun tidligt indser nødvendigheden i at holde sin fars profession hemmelig, da han er flådeofficer og har spillet en central rolle under militærkuppet i 1976 til 1983, hvor mange argentinere forsvandt sporløst. Et møde med et af fortidens spøgelser, får hende til at sande at hende og hendes familie spillede en større rolle i et grumt kapitel af Argentinas historie, end hun før har vidst af.

Perla er en smuk fortælling om at finde sig selv, når ens liv, som man troede det var, begynder at smuldre. Det er en forholdsvis kort fortælling, men jeg synes stadig at man når at lære Perla at kende under hendes egen forvirring og identitetskrise. Dog får jeg ikke en så stor forståelse for hendes forældres personligheder, som man kunne ønske sig.

Bogen berører et stykke af Argentinas historie, som jeg slet ikke kendte til, men som jeg nu har lyst til at læse meget mere om. Fortællingen giver ikke et stort historisk indblik, men man får dog en idé om hvad der er sket med de forsvundne tilbage i perioden 76-83, via grusomme glimt fra én af 'de forsvundnes' erindringer. Dog synes jeg man manglede en smule info omkring de mere konkrete, politiske årsager til at folk forsvandt, istedet for en vag hentydning til relationer med oppositionen. Men historien har bestemt gjort mig nysgerrig omkring faktummet at over 30.000 mennesker forsvandt i denne tid, hvoraf over 500 børn blev født i fangenskab og i al hemmelighed videregivet til adoption, hvilket gør at denne historiske periode stadig er en levende del af den argentinske befolkning den dag idag.

Fortællingen er skrevet meget fint og poetisk; og foregår tidsmæssigt over cirka 10 dage, hvorfra vi får indsigt i erindringer fra hele Perlas liv samt minder fra én af 'de forsvundne'. Erindringerne fra 'den forsvundne' er et både smukt og grusomt stykke historie, som både vakte triste følelser samt væmmelse frem i mig.  

En lille detalje jeg godt kan lide er at hvert kapitel har en titel, hvilket jeg synes giver en lille forsmag på hvad kapitlet vil bringe. Derudover er fortællingen delt op i tre dele, hvilket kan virke lidt skørt i så kort en bog, men som jeg egentlig synes fungerede meget godt i netop denne.

Jeg havde, inden påbegyndt læsning, håbet på lidt mere historie, men kan efter endt læsning godt se at forfatteren valgte en anden indgangsvinkel, hvor det ville virke for teoretisk og malplaceret at fylde mere omkring Argentinas historie på. Fortællingen var hurtigt læst og jeg synes at den var letlæselig trods berøringen af meget alvorlige emner. Jeg nød at læse den og kan kun anbefale den til andre læsere, som mangler lidt let sommerlæsning, der stadig har en vis dybde som bunder i det historiske aspekt.   






4 kommentarer:

  1. Sikke en fin anmeldelse. Jeg har også modtaget bogen, og var egentligt lidt i tvivl om, om den var noget for mig - men du har fået mig til at glæde mig lidt til at læse den :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg glad for du synes :) Vil glæde mig til at læse hvad du synes om den :)

      Slet
  2. Jeg har også fået den, og glæder mig til at læse den. Er generelt ret vild med latinamerika, og Argentinas historie er fascinerende!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, må sige at den berører et utrolig spændende stykke historie fra Argentina, det var også derfor jeg havde håbet på lidt mere historisk i bogen. Men nu har det vakt min nysgerrighed, så må jeg jo bare lige researche lidt selv :)

      Og så glæder jeg mig til at læse hvad du synes om den :)

      Slet