mandag den 22. juli 2013

Kafka på stranden

Forfatter: Haruki Murakami
Titel: Kafka på stranden
Originaltitel: Umibe no Kafuka
Forlag: Gyldendals bogklubber
Orig. udgivelse: 2005

459 sider




Jeg fandt 'Kafka på stranden' på et loppemarked til 25 kr.; sikke et kup! Desuden er Murakami med i min bogchalllenge 2013, så har glædet mig til endelig at stifte kendskab til hans værker.

Kafka Tamura løber hjemmefra på hans 15-års fødselsdag. Med et dårligt forhold til hans far, uden at vide hvem hans mor og søster er, da de forlod familien da han var 4, og med en indre stemme som leder ham, drager han mod øen Shikoku i hans jagt på at finde mening med hans liv. Et andet sted i Japan befinder Nakata sig, som efter en mystisk hændelse som barn, hverken kan skrive eller læse men derimod tale med katte. Skæbnen fører dem til samme by, hvor de begge stifter bekendtskab med en anden verden, som måske kan give dem nogle svar på livets store spørgsmål.

Dette er en besynderlig fortælling, og jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår den. Jeg har netop læst sidste side og ved at historien vil forblive i mit sind i en rum tid endnu, i et forsøg på at afkode fortællingens mysterier. Det er en historie jeg har haft svært ved at slippe, da den har holdt mig fanget i dens forunderlige fortælling der skifter mellem Kafka og Nakatas oplevelser og møder med spændende, hjælpsomme mennesker, som alle fører dem en anelse tættere på svar.

Bogen er et eksempel på genren magisk realisme. Jeg har ikke så meget at sammenligne med indenfor genren, men jeg kunne rigtig godt lide de magiske elementer i denne bog, som f.eks. Nakatas samtaler med diverse katte, Kafkas syn af dæmoner, samt drengen ved navn Krage, som jeg vælger at tolke som Kafkas indre stemme. Det satte bestemt krydderi på fortællingen men gjorde også at jeg stadig sidder og spekulerer. Spekulerer på hvordan det nu lige hang sammen, for jeg er sikker på at jeg kan komme frem til en konklusion, hvis bare jeg grubler længe nok. For Murakami serverer ikke svarene, men efterlader dig dog stadig med følelsen af at svarene kan findes. Dog er det ikke sikkert at den konklusion jeg kommer frem til vil stemme overens med andres. 

Så kort og godt er dette en fortælling med en enorm dybde, som fangede mig fra start af. Jeg er spændt på at læse mere fra Murakamis hånd, og vil selvfølgelig anbefale denne besynderlige men dragende fortælling til andre læsere der ikke er bange for lidt magi og mystik.





10 kommentarer:

  1. uh, jeg skulle lige til at spørge dig, hvad du syntes om den, og så er der allerede en anmeldelse oppe :)!
    Den lyder virkelig ret spændende - Murakami er også på min bogchallenge, og det er netop kafka på stranden jeg helst vil have læst! Elsker bøger, der får en til at gruble :)!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen så kan jeg roligt anbefale den til dig, for denne bog får dig i den grad til at gruble. Jeg kunne virkelig godt lide den!

      Slet
  2. Jeg har aldrig selv læst noget af Murakami, simpelthen fordi at det virker for mærkeligt. Men nu lyder det som om, at det er mærkeligt på en håndgribelig måde, hvis jeg forstår dig ret? I hvert fald blev min nysgerrighed vakt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, sådan kan man nok godt sige. Jeg synes ihvertfald det magiske element virkede nærmest naturligt i fortællingen. Men det er vel også hvad magisk realisme går ud på; hvis altså bogen er skrevet godt. Men det er nu stadig en temmelig mærkelig fortælling, og jeg prøver stadig at gennemskue hvordan enderne hænger sammen. Men hvis din nysgerrighed er vakt, så synes jeg bestemt du skal give det et forsøg :)

      Slet
  3. har næsten færdiglæst Blind Willow, Sleeping Woman. skal vi ikke lave en Murakami bytter næste gang vi ses, vil rigtig gerne læse mere af ham.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, det synes jeg lyder som en god idé:) Jeg er også helt frisk på at læse mere fra Murakamis forunderlige verden!

      Slet
  4. Jeg læste denne bog for én måneds tid siden, og jeg var også positivt overrasket. Nakata er så vidunderlig en karakter, med et nærmest barnligt sind som ofte fik mig til at trække på smilebåndet. Det blev dog på et tidspunkt lidt for magisk til min smag, hvilket irriterede mig lidt - men udelukkende fordi jeg, ligesom du, også undres og simpelthen ikke kan analysere mig frem til h.v.o.r.f.o.r!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg havde nu også håbet på lidt flere svar, men synes nu også det er meget sjovt at mysteriet fortsætter efter endt læsning, indtil man får stykket en plausibel forklaring sammen :)
      Og ja, Nakata er en vidunderlig karakter. Jeg sad også ofte og smilede, og man kunne sikkert lære noget af hans ret så åbenlyse tilgang til tingene. Elsker når bøger rummer de her overraskende og elskelige personligheder :)

      Slet
  5. Det er også bare sådan en interessant bog, med sådan nogle fint naive formuleringer. En endelig tolkning er jeg dog aldrig nået helt frem til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, jeg tror også kun jeg kan komme frem til en lettere simplificeret forklaring. Men gad nu godt vide hvad Murakami selv har tænkt...

      Slet