mandag den 3. juni 2013

Verdens Vinter

Forfatter: Ken Follett
Titel: Verdens Vinter
Originaltitel: Winter of the World
Serie: Century Trilogien
Forlag: Cicero
Orig. udgivelse: 2012

909 sider



Jeg fik andet bind i Century-trilogien sidste jul, men har først fået den læst nu. Læs eventuelt anmeldelsen af første bind her.

Fortællingen strækker sig over tidsperioden 1933-1949, og fortæller om anden verdenskrigs hærgen og indflydelse på den amerikanske, tyske, engelske og russiske almene befolkning og elite. Man følger de familier, der introduceredes i første bind af Century-trilogien, hvor det nu er den næste generation der er de dominerende i fortællingen. Deres skæbner krydser hinanden gang på gang, på tværs af kontinenter.

Denne fortælling i Century-trilogien levede fuldt ud op til mine meget høje forventninger! Jeg synes Follett skriver sine historiske fortællinger så dejligt og let, at han får mig til at hungre efter mere viden omkring disse historiske tidsperioder han beskriver. Det er måske ikke det tungeste, og derfor mest præcise, historiske billede han giver, men jeg har dog stadig et indtryk af at research-arbejdet er så gennemført at det næppe kunne fremstilles mere præcist i den type bog han har skrevet, som altså ikke er en historiebog, men en fortælling om krig, fred, kærlighed, had, rigdom og fattigdom, som er det Follett mestrer.

Med hans brede persongalleri følger man personer som spiller afgørende roller i kapløbet om dannelsen af atombomben, i den undergravende spionage tyskere og russere imellem, i amerikansk politik, Churchills England og i det tvivlsomme kommunistiske styre i Sovjet.

Jeg synes Follett har lavet et flot (og ikke alt for amerikaniseret) billede af Nazityskland og den tyske befolkning under anden verdenskrig. Mit hjerte bløder, når jeg tænker på denne knækkede befolkning, som går fra det ene mareridt til det næste, hvorefter at blive lagt for had af det meste af verden mange årtier efter rædselsregimet under Hitlers styre. Han beskriver både nazister, men også den almene befolkning, som sjældent var andet end påståede nazister, simpelthen for at overleve i et diktatorisk og voldeligt samfund.  

Jeg glæder mig til at læse næste og sidste bind i trilogien. Jeg håber at man hører lidt om efterkrigstiden i Berlin, som var ganske forfærdelig, men jeg tror desværre at Follett vælger at springe lidt længere frem i tiden. Dog kan jeg ikke forestille mig at næste bog vil kunne skuffe, da det ikke er en følelse jeg er bekendt med når der står Follett på coveret.   

Så min anbefaling er helt sikkert at læse denne, samt det forrige bind, før det sidste bind udkommer i 2014. Det er en fantastisk fortælling.





4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, bliver spændende når sidste bind kommer. Har dog læst at det nok først bliver sent i år 2014, så der er rimelig lang tid til :(

      Slet
  2. Den sidste bog skulle handle om den kolde krig, det er alligevel en lang årerække at få ind, så det bliver spændende hvordan han vælger at forme den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det bliver rigtig spændende:)

      Slet