Titel: Kierkegaardmysteriet
Originaltitel: Stages
Forlag: Rosenkilde & Bahnhof
Orig. udgivelse: 2012

287 sider

Jeg vandt denne signerede bog i en konkurrence hos Saxo og har derfor også anmeldt den på Saxo’s hjemmeside.

Amerikaneren Daniel Peters har bosat sig i København, hvor han arbejder som oversætter på Kierkegaard Forskningscentret. En dag findes hans chef, og tidligere forlovede, dræbt i hendes lejlighed og et nyopdaget manuskript af Søren Kierkegaard er forsvundet. Dette får Daniel til at åbne øjnene for sine kolleger og omgivelser, hvilket aldrig har faldet ham let, da han er diagnosticeret med Aspergers syndrom og mangler visse sociale kompetencer. Alligevel ser han snart at alting ikke er som det ser ud til og hans kolleger ved måske mere end han tror.

Jeg læser ikke vanvittig mange krimier, blandt andet på grund af det irriterende element, at hovedpersonerne altid tilbageholder viden for politiet, da de ofte tror de bedre selv kan løse mysteriet, og ender med at forkludre sagen endnu mere. Dette har irriteret mig grænseløst og er ikke sådan jeg tror man ville handle i det virkelige liv. I denne fortælling skete noget jeg aldrig har oplevet før; nemlig det modsatte! Daniel fjerner en genstand fra noget bevismateriale, men erkender det så til politiet dagen efter, hvorefter han fortællingen igennem samarbejder med kriminalbetjenten. Det kom helt bag på mig, da jeg havde forberedt mig på endnu et sololøb fra et inkompetent individ i opklaringen af forbrydelsen, og det var simpelthen så forfriskende.

Ydermere adskiller denne bog sig fra ’almindelige’ krimier, ved at hovedvægten er lagt på Kierkegaard og syndromet Asperger. Som læser følte jeg at mordplottet kom i anden række, hvilket gjorde bogen mindre ’krimi-agtig’. Dog ved jeg ikke nok om Aspergers syndrom til helt at vide om Daniel er en troværdig person. I starten synes jeg han var ret irriterende, men som bogen skred frem, vænnede jeg mig mere og mere til hans lettere passive adfærd og manglende sociale kompetencer. Så om han er et godt billede på en typisk Asperger-mand, det ved jeg ikke! Men kunne egentlig meget godt lide ham efter at have lært ham lidt bedre at kende.

Det er altid sjovt at læse litteratur om Danmark og danskere, skrevet af ikke-danskere. Thom Satterlee har tilbragt et år i Danmark og jeg synes han rammer rigtig mange typiske danske situationer. Han skriver meget om cyklerne, hvilket er temmelig oplagt, men derudover synes jeg også han har ramt den danske ironi ret godt. Der er dog nogle småting jeg studsede over, bl.a. følgende sætning, hvor Daniel Peters beskriver den danske hotdog:

(citat: Kierkegaardmysteriet)
Først er der selve hotdogpølsen, dansk svinekød – det bedste i verden – fra grise, der har levet så godt et liv, som kun danske grise og danskere kan;…..

Jeg ville ønske at det var sandt, men ved også at det er det desværre ikke. Men udover småting som denne kunne Satterlee, ud fra beskrivelserne, lige så godt have boet i Danmark hele sit liv.

Bogen er delt op på en anderledes måde, end jeg før har set, nemlig i en Opsætning, Forbrydelse og Efterforsknings-del. Det er såmænd en fin nok inddeling, men synes egentlig ikke den er nødvendig for bogen. Men altid spændende med lidt nye elementer til en lettere tyndslidt genre (hvis jeg må være så fræk).

Jeg kunne godt lide at læse bogen, dog gav den mig ingen aha-oplevelser, sus i maven eller store overraskelser. Det var en behagelig bog hvor man kan lære lidt om Asperger-syndromet og Søren Kierkegaard, men man skal ikke læse den og regne med en hæsblæsende kriminalroman, for det er det bestemt ikke.