søndag den 19. maj 2013

Sølvstolen

Forfatter: C. S. Lewis
Titel: Sølvstolen
Originaltitel: The Silver Chair
Serie: Narnia-fortællingerne, 6
Forlag: Borgen
Orig. udgivelse: 1953





Læs også anmeldelsen af ’Troldmandens Nevø’, ’Løven, heksen og garderobeskabet’, ’Hesten og drengen’, ’Prins Caspian og ’Morgenvandrerens Rejse’ som er de fem forrige fortællinger om Narnia.

Eustace og Jill, som går på samme skole, kommer på magisk vis til Narnia, da de prøver at gemme sig for ubehagelige skolekammerater. I Narnia er Prins Rilian forsvundet under mystiske omstændigheder for 10 år siden og Kong Caspian er nu gammel og har for længst opgivet håbet om nogensinde at se sin søn igen. Aslan giver børnene opgaven, at finde Prins Rilian og bringe ham tilbage til Narnia. Opgaven tvinger de to børn ud på en farefuld rejse, som fører dem nordpå til bl.a. marskland, kæmpernes land og Underverdenen. 

I denne sjette fortælling om Narnia, er der et gensyn med Eustace, som blev præsenteret i ’Morgenvandrerens Rejse’, og som viser sig at have bibeholdt hans bedre jeg, som han pådrog sig under sidste rejse i Narnia. Begge børn er lettere kuet i skolen, og denne rejse beviser over for dem selv at de er både modige og tapre.

Fortællingen rummer mange af de samme gode egenskaber, som går igen i alle hans bøger. Den gode fortælling om børn der både bliver klogere og lærer noget om sig selv, samt overskridelser af egne grænser. Også de små finurlige sætninger er et tilbagevendende fænomen i alle fortællinger.

Alt i alt synes jeg at det er en harmonisk fortælling, som lever op til alle forventninger, efter at man har læst de forrige fortællinger. Under point-givningen har jeg forsøgt at tage højde for at fortællingen er skrevet til børn.





6 kommentarer:

  1. Det synes jeg bestemt, at du bør gøre. Deres indbinding og udformning er helt fantastisk!

    Jeg kan heller ikke selv begribe, at jeg ikke har fået læst Dracula endnu. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, tror bestemt den må hjem på min hylde inden længe :)

      Slet
  2. De er så gode :)
    Men noget helt andet, hvordan laver du de stjerner? Både i siden og under din anmeldelse? Ku rigtig godt tænke mig noget liggende, men synes ikke det vil som jeg vil :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige meget. :) Fandt ud af det :)

      Slet
    2. Ja, det er virkelig en dejlig serie:)
      Nu er jeg ikke så skarp til layout, så har faktisk bare brugt stjerne-skabelonen fra powerpoint, og gemt de forskellige antal stjerner som billeder. Det samme med oversigten i højre side. Det er simpelthen sammensat i powerpoint, stjerner og tekst, og gemt som et billede. Håber det kan hjælpe :)

      Slet