torsdag den 2. maj 2013

Æselører og bogmærker

Jeg har et lettere anstrengt forhold til æselører. Jeg har ikke noget imod, at man kan se at en bog er læst og måske endda flere gange, men æselører er i mine øjne vold på bøgerne. Kan få det helt dårligt af at se folk krølle en bogs sider på den måde. Og der er virkelig ingen undskyldning, for om man sidder i bussen, toget, eller hos familien, kan man altid finde noget at bruge i mangel på rigtige bogmærker. Kvitteringer, huskesedler, sågar slikpapir, har fungeret fint for mig. 

Af samme grund har jeg en god samling af bogmærker fra diverse steder i verden. Det er en hyggelig souvenir at have med hjem, og så fylder den ikke så meget i kufferten. Nedenfor ses et lille udvalg af de mest specielle bogmærker jeg ejer.





1. Jeg har fået dette bogmærke af min søster, fra da hun var i Egypten. Det er et stykke indbundet papyrus, med en fin lille kvast, som kan stikke op af bogen.
2. Denne lille metal-stang har jeg engang fået i gave og den er super fin i bogen, med en lille elefant der adskiller siderne. Jeg bruger den dog ikke så ofte da den er lidt tyk, og har tendens til at bukke siderne lidt.
3. Dette bogmærke har jeg købt i Peru og det forestiller kolibrien, som er en af optegningerne der udgør de berømte Nazca-linjer. Den sidder super fint mellem sider, ved at splitte halen, som ses på billedet til højre.
4. Dette lille 3D-kort er fra mit tidligere fritidsjob (salgsassistent i Odense ZOO), og jeg kunne slet ikke stå for havskildpadderne, som minder mig om 'Finding Nemo'.
5. Dette er et magnetisk bogkort, som jeg har fået fra min søster, der bor i England. Det er købt på The National Gallery og viser et motiv, malet af Claude Monet.
6. Dette bogmærke er super simpelt lavet og viser at der ikke skal meget andet end kreativitet, til at lave et fint bogmærke. Det er lavet af et lille stykke skind, malet og klippet som en giraf. Jeg købte det i Sydafrika, hvor jeg tilbragte nogle måneder, mange år tilbage.


Jeg synes det er en hyggelig ting at tage med hjem fra rejser, hvis man støder på dem, og så bliver de skam også flittigt brugt!


14 kommentarer:

  1. Jeg har købt en del pæne bogmærker via etzy.com, så jeg har bogmærker, der passer til forskellige genrer - jeg er heller ikke til æselører :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Synes det er en hyggelig tanke at bogmærket passer til genren man læser:) Må ind og kigge på den side.

      Slet
  2. Skønt med så mange forskellige bogmærker fra så mange forskellige verdenskroge. Jeg kan godt lide tanken om den slags små og yderst brugbare souvenirs. Der må være noget lidt hyggeligt over, at lade bogmærket glide mellem siderne og tænke på anledningen, man fik det fra.

    Jeg duer heller ikke til æselører. Det er noget nær det værste, man kan udsætte en bog for. Og jeg bruger hvad som helst som bogmærker; udrevne sider fra notesbogen, indkøbssedler og ja, til tider også slikpapir.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, alt kan bruges, når det er i kampen mod æselører:) Og hvis der absolut intet er jeg kan bruge, så prøver jeg hellere at huske sidetallet i hovedet, hehe :)

      Slet
  3. neeej, hele 2 yndlings du har fået af mig. Giraf kortet er godt nok fint.

    SvarSlet
  4. Æselører er vold! Der er jo INTET fornuftigt i at bruge dem. Jeg har endnu ikke anskaffet mig nogle bogmærker så det er altid underlige papirer der bliver brugt.
    Men jeg har også været MEGET inde og kigge på en masse fine på etsy.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at der er så mange som er enige med mig i dette :) Tror vist også jeg skal ind og kigge på den side :)

      Slet
  5. Jeg har altid lavet æselører. Prøver i perioder at bruge bogmærker, men det plejer ikke at tage mere end et par dage, før det er forsvundet :)
    Jeg er lidt ambivalent med æselører, for i virkeligheden synes jeg også det er noget gris - på den anden side gør det mig ikke så meget, når det f.eks. er brugte paperbacks, hvilket mange af mine bøger er :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror bestemt også der er mange med den holdning, gør bare en smule ondt på mig. Men vil give dig helt ret i, at der er en hvis forskel om det handler om den nye fine, læderindbundne klassiker, eller paperbacken der skal med på rejsen :)

      Slet
  6. Nej hvor er de fine :) Ønsker mig helt bestemt også nogle flere, bare med katte på, kunne være jeg skulle tage ud og lede lidt ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, lyder til at man kan finde nogle fine på etzy.com, så der skal jeg også lige ind og kigge lidt :)

      Slet
  7. Fantastisk ide. Det har jeg da aldrig tænkt på at købe på de rejser jeg har været på. Jeg har altid haft mig for vane at bruge et stykke papir der lige lagde i nærheden. Men nu render jeg rundt og bruger et hvor der står en hilsen til mig på. Så jeg kan godt se at det betyder mere for mig end jeg lige troede. Så jeg skal helt klart få lavet mig en bogmærkesamling.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bruger også sommetider lapper eller hilsner, alt kan jo bruges:) Men ja, er blevet glad for at have dem med hjem fra rejser; er sådan lidt hyggeligt at have dem liggende :)

      Slet