tirsdag den 23. april 2013

Tidskortet

Forfatter: Felix J. Palma
Titel: Tidskortet
Originaltitel: El mapa del tiempo
Forlag: Gyldendal
Orig. udgivelse: 2008

526 sider







Det er sjældent jeg genlæser en bog, da jeg altid har så lang en liste med nye jeg gerne vil læse. Men det sker dog fra tid til anden, som her, hvor jeg fik lyst til at genlæse Tidskortet.

Året er 1896 i Victoria-tidens London og Andrew Harrington befinder sig på selvmordets rand, da han flere år forinden mistede sin store kærlighed til Jack the Ripper’s kniv, og siden har vaklet i depressionens afgrund. Det eneste han ønsker er at rejse tilbage i tiden og redde hende fra den grusomme skæbne. Claire Haggerty har svært ved at finde sig i tidens normer og ønsker kun at rejse til fremtiden, hvor hun mener hun vil kunne finde ægte kærlighed. Samtidig tilbyder Gilliam Murray tidsrejser til år 2000, da han har fundet et tidshul i Afrika. Med denne nye mulighed ser både Andrew og Claire nu en udvej for deres desperation. Forfatteren H.G. Wells har kort forinden fået stor succes med hans scientific romance ’Tidsmaskinen’. Da han synes at vide noget om tidsrejser, vikles han ind i både Claires, Andrews og Gilliams historie, samt hans egen, hvor han opsøges af en mulig morder fra fremtiden. Det kommer til at kræve en stor del fantasi fra Wells at realisere de knuste drømme, de ønskede tidsrejser for dermed at redde liv på vejen.

Jeg var vild med fortællingen første gang, men tror jeg var endnu mere begejstret ved denne anden gennemlæsning. Fortællingen danner ramme om tre personers liv, som vikles ind i hinandens ved flere lejligheder, som en labyrint af tid og tilfældigheder. Fortællingen er delt op i tre store kapitler, som gør fortællingen både let fordøjelig og let forståelig, trods et kompliceret plot, som ofte er tilfældet med tidsparadokser.

Persongalleriet er sjovt, finurligt og farverigt; og man møder både folk fra den nedre og den øvre klasse sidst i 1800-tallets London. Personerne er tilpas troværdige og tilpas fantasifulde, til at give et galleri af folk man tror på, men som stadig underholder på højt plan. Jeg er ret fascineret af forfattere som inddrager historiske kendte personligheder i deres fortællinger. Det er tilfældet i denne bog, hvor bl.a. H.G. Wells, elefantmanden, Jack the Ripper og Bram Stoker bliver introduceret. Jeg synes det er en sjov detalje, som giver et realistisk pust til fortællingen. Dog er det sjældent at jeg har læst en skønlitterær fortælling, hvor en historisk person har så stor en rolle, som Wells har i denne, men jeg synes at det fungerer super godt uden at tilsmudse forfatterens eftermæle. Den alvidende fortæller har en stor rolle i hele fortællingens opsætning, som giver lidt mere nærvær fra forfatterens side. Jeg forbinder tit denne fortæller-type med børnebøger, og det er nok også et spørgsmål om smag, men jeg er ret så vild med det. Og i denne bog er det helt perfekt til den grundlæggende stil.

Alt i alt er denne bog fantastisk godt skruet sammen. Den sætter en masse tanker i gang omkring tidsrejser og parallel-universer, og jeg må sige at sci-fi genren er ved at bide sig godt og grundigt fast i mit sind, selvom det nok kun er 1/3 af denne bog, der ville blive betragtet som værende sci-fi. Jeg kan kun anbefale alle at læse denne bog, for jeg har aldrig set en lignende! Er sikker på at de fleste læsere vil blive lige så fascineret af bogen, som jeg blev.





4 kommentarer:

  1. Den lyder god. er lidt forundret over at du har holdt den hemmelig for mig indtil nu...

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, har da ikke holdt den hemmelig. Er gået tilbage og kigget i min lille nørdede læste-bøger-bog. Og kan se at jeg læste den november 2010, så er jo også ved at være et stykke tid siden. Er sikker på jeg har nævnt den kort ;)Men du skal da helt sikkert læse den. Er virkelig god!

      Slet
  2. Nu er jeg blevet så nysgerrig, at jeg har skrevet den på min liste over bøger, jeg overvejer at læse. Spændende anmeldelse :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var godt du kunne bruge anmeldelsen. Var heller ikke en bog jeg kendte til, før jeg tilfældigt stødte på den på biblioteket, og det var heldigt. Så ja, vil stærkt anbefale dig at læse den :)

      Slet