onsdag den 10. april 2013

Det kringlede hus

Forfatter: Agatha Christie
Titel: Det kringlede hus
Originaltitel: Crooked House
Forlag: Aschehoug
Orig. udgivelse: 1949

183 sider




Jeg har kastet mig over endnu en Agatha Christie-krimi, da jeg lige havde brug for lidt let læsning.

Charles har friet til Sophia Leonides, men Sophias bedstefars død kommer i vejen for deres planer, og der bliver intet bryllup før mordet på Aristide Leonides er opklaret. Mordet er begået inden for familiens rækker og hele det store hus, som inkluderer hans to sønner med hver deres familier, hans unge kone, hans ældre svigerinde, samt tjenestefolk og nannie, er under mistanke. Charles får sin gang i huset, hvor han får opsnuset intriger og drama, som går politiets næse forbi.

Christie spilder ikke tiden, og karaktererne og plottet var præsenteret inden jeg nåede side 15! Man skal ikke læse bogen for at få et omhyggeligt, dybdegående persongalleri, for det får man ikke! Men til gengæld får man et hurtigt fix ærlig krimi, som ikke kræver de store hjerneomdrejninger. Jeg kan meget godt lide at læse denne type bog ind imellem, når man lige skal holde en pause fra den lidt tungere litteratur.

Dog var der nogle elementer, som irriterede mig i netop denne fortælling af Agatha Christie. For det første synes jeg det var utroligt at Charles kunne blande sig så meget i en families privatliv, uden at nogle af familiemedlemmerne syntes det var mærkeligt, og så især under disse omstændigheder. Derudover blev der flere gange omtalt at familien måske holdt for meget af hinanden. Jeg, som læser, fik dog den direkte modsatte opfattelse, nemlig at familiemedlemmerne ikke kunne udstå hinanden.

Plottet var såmænd okay, men sad med følelsen af, at jeg ikke anede hvem den skyldige var, men at jeg heller ikke ville blive overrasket når jeg fandt ud af det. For var faktisk ligegyldigt hvilket familiemedlem der var skyldig, de alle passede meget godt til en morderprofil, så det ville ikke skabe et kæmpe overraskelsesmoment. Og det var egentlig lidt ærgerligt.

Fortællingen var udmærket til lidt let underholdning, men jeg var ikke synderligt imponeret over hverken plottet eller karaktererne. Så er ikke en fortælling jeg direkte vil anbefale. Tror bestemt at Agatha Christie har skrevet en del andre, som er mere værd at læse. 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar