mandag den 18. februar 2013

På udkig efter Hemingway

Forfatter: Leif Davidsen
Titel: På udkig efter Hemingway
Forlag: Lindhardt og Ringhof
Orig. udgivelse: 2008


377 sider




Som et led i bogudfordringen for i år, har jeg nu læst min første bog af Leif Davidsen.

Den midaldrende gymnasielærer John har mistet sin kone til kræft og er, under orlov fra arbejdet, taget til Miami for at følge i Hemingways fodspor, som er hans store interesse. Her møder han en eksilcubaner, som beder John om at overbringe et brev til hans datter på Cuba. Dette indvilliger John i. Derfra tager tingene fart og John er pludselig involveret i et langt større politisk drama på et Cuba hvor Castro synger på sidste vers.  

Jeg synes fortællingen er skrevet i et godt sprog og fortalt på en meget grundig facon. Historien fangede mig ikke umiddelbart, men da først fortællingen begyndte at tage fart efter en noget langsom start, fandt jeg den en smule mere interessant. Dog vil jeg vove at påstå at hele denne suppegryde af en ’familien Danmark’-dansker som vikles ind i mord, sex og eventyr, kammer en smule over. Godt nok beskrives han som en person, som trænger til at mærke at han lever og det giver derfor mening at han kaster sig lidt hovedløs ud i nogle vanvittige situationer. Men ligefrem at blive rekrutteret af CIA i Miami og blive trænet i ikke at blive skygget, hvorefter at tage til Cuba vel vidende at man er på en mission, som strider mod den kommunistiske republiks synspunkt, er mere end bare en smule risikabelt. Men selvfølgelig er det netop dette som danner grundlag for hele spændings-delen. Desværre sagde John's karakter mig ikke så meget, på lige fod med samtlige andre karakterer i bogen. 

Et stort plus ved fortællingen er de fantastiske beskrivelser af Havana. Jeg var der selv for lidt tid tilbage, og jeg kunne straks genkende stederne, stemningerne og de varierende grader af forfald, som Davidsen beskriver på fremragende vis.

Som sagt tidligere kan der ikke drages tvivl om kvaliteten af bogen, dog faldt fortællingen ikke helt i min smag. Jeg vælger alligevel at give bogen 3 stjerner, da grundigheden samt beskrivelserne af Havana og Trinidad er fantastiske. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar