lørdag den 5. januar 2013

The Alchemist

Forfatter: Paulo Coelho
Titel: The Alchemist
Originaltitel: O Alquimista
Forlag: HarperFlamingo
Orig. udgivelse: 1988
Læst på engelsk

167 sider

~ Alkymisten er oversat til 71 forskellige sprog ~

Paulo Coelho er en af de forfattere jeg ikke har læst noget af før, så kastede mig derfor over alkymisten, som et led i bogudfordringen for 2013. Bogen har længe stået på min liste over bøger jeg gerne vil læse og da min veninde lånte mig hendes, var der jo ingen undskyldning for ikke at komme i gang.

Santiagos drøm er at rejse. Derfor dropper han at blive præst, som hans familie gerne så han blev, og bliver i stedet fårehyrde, der, som hans far siger, er den eneste måde at rejse på hvis man ikke har penge. I hans rejse rundt i Andalusien med sin fåreflok får han mange venner og beslutter sig for at fri og slå sig ned med en handlers datter. På hans vej til hendes hjemby støder han på en konge, som fortæller ham hvor vigtigt det er at følge sine drømme for livet. Dette får Santiago til at sælge sin fåreflok og rejse til Egypten og lede efter en skat, han er blevet fortalt om i sine drømme. Santiago følger sin livs drøm og hver gang han er på afveje, bliver han hjulpet på rette vej ved at lære af de folk han møder samt lytte til hans hjerte.

Bogen er en sød lille filosofisk fortælling om at huske hvad der er vigtigt i livet. Hvad der kunne være tung filosofi, er elegant flettet ind i en simpel historie hvor alle kan være med. Budskabet i fortællingen er at man skal turde udleve sine drømme og følge sit hjerte. Hvis man finder sin rette levebane vil universet begunstige ens vej dertil.

Jeg nød virkelig at læse denne bog og det ville bestemt ikke skade at have den stående på hylden, så man kunne læse den fra tid til anden. På trods af at det er en lille bog, rummer den store tanker og giver inspiration til hvordan vi kan forfølge vores drømme.

Jeg vil anbefale at alle læser denne bog på et tidspunkt. Den tager ikke lang tid at komme igennem, men budskabet bliver siddende i én længe efter endt læsning.






7 kommentarer:

  1. Jeg er glad for at høre så positivt om bogen, for pudsigt nok står den også på min bogudfordringsliste for i år :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, så godt at vi begge havde fået Coelho på listen :) Ved ikke om jeg får læst flere bøger af ham, men denne var ihvertfald rigtig sød og tankevækkende.

      Slet
  2. Du er bestemt ikke den eneste med den svaghed! Jeg kan kun anbefale dig at gå ud og anskaffe dig den. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det tror jeg vist også det ender med :)

      Slet
    2. Lyder godt!

      Hvor er det forresten skønt at støde på endnu en bogblogger. Er du frisk på at linke? :)

      Slet
    3. Det er jeg bestemt:) Har netop sat dig på min liste :)

      Slet
    4. Super. :) Du er også på min nu - har dog skrevet dig på under dit rigtige navn (i stedet for blogtitel). Hvis du foretrækker din blogtitel, må du lige sige til. ;)

      Slet