mandag den 28. januar 2013

Jagten på den forsvundne by

Forfatter: David Grann
Titel: Jagten på den forsvundne by - en beretning fra Amazonas om Percy Fawcett og en skæbnesvanger besættelse
Originaltitel: The lost city of Z
Forlag: Gads forlag
Orig. udgivelse: 2009

297 sider

~ Fawcett forsvandt på en ekspedition i Amazonas i 1925 ~

Biografier er generelt ikke noget jeg læser meget af, dog fangede denne min opmærksomhed. Jeg læste en omtale for få år tilbage og lovningen på eventyr, kannibaler og indianere fik mig til at føje bogen til min liste over bøger jeg gerne ville læse. Jeg var så heldig at få bogen i julegave her til jul.

Journalisten David Grann fortæller levende om Percy Fawcett's storslåede liv (år 1867-1925?), som opdagelsesrejsende i Amazonas. Mens Fawcett gang på gang begiver sig ud på farlige rejser, hvor målet ofte er at finde Z, også kaldet El Dorado, begiver Grann sig også ud på en rejse. Nemlig til det sted i Amazonas hvor Fawcett sidst blev set inden han forsvandt sammen med sin ældste søn og dennes bedste ven.

Hvad jeg lidt havde tænkt da jeg satte bogen på min ønskeliste var, at denne biografi ikke var helt som en klassisk biografi, men nærmere en fortælling om et fantastisk eventyr, som tilfældigvis var bygget over en sand historie. David Grann holder sig dog lidt mere til biografi-stilen end først ventet, men det fungerer rigtig godt og han formår at give historien den spænding den fortjener.

Jeg kunne rigtig godt lide at man ikke bare hører Fawcett's historie, men også Grann’s egen fortælling om jagten på sandheden om hvad der virkelig skete med Fawcett. Grann rejser sågar til Amazonas for at besøge forskellige stammefolk, hvilket ikke er helt uden risiko, og dette må siges at være et beundringsværdigt sats han tager for sandhedens og fortællingens skyld.

Jeg er vild med eventyr, og denne søgen efter El Dorado såvel som Fawcett's mystiske forsvinden vækker stor interesse hos mig. Jeg blev oprigtig overrasket over denne virkelighedens verden af et eventyr og jeg beundrer det store research-arbejde, som ligger bag.

Bogen var en spændende beretning, dog gik jeg lidt i stå undervejs, da mange facts, årstal og citater godt kan tage pusten fra mig. Men det er bestemt en anbefalelsesværdig bog til folk som ikke er bange for lidt årstal og citater og som kan lide et godt eventyr. 





1 kommentar:

  1. Hehe, jeg er glad for at høre, at jeg ikke er den eneste med den holdning. :D

    SvarSlet