søndag den 20. januar 2013

Om bøger og filmatiseringer

Jeg har for nylig været inde og se ’Hobbitten’, som jeg synes var et rigtig dejligt eventyr. I den forbindelse hørte jeg en masse forskellige meninger om filmen. Bl.a. at filmen slet ikke var lige så god som bogen… En ting er, at man ikke kan lide filmen, eller ikke kan lide bogen, men kan de to ting egentlig sammenlignes?

Når bøger filmatiseres, spekuleres der altid i om filmen nu også kunne leve op til bogen, men er det egentlig ikke lidt skørt? At sammenligne bøger og film er for mig simpelthen umuligt. Det univers man føres ind i, i en bog, varer ofte mange timer og strækker sig over flere dage, hvor man har tid til at tænke over personerne og historien. En film derimod overstås på en aften.


Man kan tale om, hvorvidt filmen følger historien i bogen eller om personerne var rigtige eller forkerte i forhold til hvad man tænkte og om hvorledes man synes det er godt eller dårligt. Men om hvorvidt bogen er bedre end filmen, mener jeg ikke man kan bedømme.

Med den holdning bliver mange film også lidt mindre skuffende, da jeg aldrig forventer at filmen vil kunne afspejle præcis den verden jeg oplevede i bogen. 

Når det så er sagt, synes jeg Hobbitten var en fantastisk god film. Det er utrolig mange år siden jeg læste bogen, så om handlingen lå tæt på bogens kan jeg simpelthen ikke svare på. Men en ting jeg kan sige er at jeg husker bogen som en letlæselig, kort bog skrevet for børn. Så jeg går ud fra at filmskaberne har taget sig den frihed at bygge lidt videre på historien, hvilket jeg synes fungerede super godt. Glæder mig til den næste har premiere...


6 kommentarer:

  1. Jeg elskede Hobbit filmen! jeg synes at universet var fantastisk, og at der var en del humor med. Hvilken format så du den i 2D,3D eller 3DFHR?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den var virkelig god:) Jeg så den i 2D. Hvad så du den i?

      Slet
  2. Hov hvad var det. Syntes der er kommet et nyt design på din blog. Sikke fint det er :) Jeg har faktisk fuldstændigt samme syn på filmen som dig. Syntes også filmen var fremragende, også selvom den ikke følger bogen så nøjagtigt. Jeg har også læst bogen for 15år siden, og valgte så at læse den igen for 1/2år siden. Blev faktisk overrasket over at den var så "børnebogsagtig".! Det er rent faktisk lidt utroligt at P.J har kunnet få så lang en film ud af bogen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg blev også meget overrasket over at der kunne komme tre lange film ud af den lille bog, men universet er jo fantastisk, så der er masser at bygge videre på:)

      Slet
  3. Jeg har også tænkt bogen som en børnebog, men synes netop at P.J fik det frem i filmen med humoren der heldigvis var tilstede. Jeg er bestemt fan.
    Jeg så den i 2D, efter at have læst anmeldelser om hvad der var bedst. Jeg er ikke total fan af 3D, men var bange for at gå glip af noget. men læste at den i 3DFHR mister humoren, og det var hovedsageligt derfor at den blev i 2D, men så "passer" den også lidt sammen med Ringenes Herre, synes jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er egentlig heller ikke tosset med 3D. Synes ofte diverse planter og andre ligegyldige ting kommer lidt for meget i fokus, i forhold til det man egentlig gerne vil se:) Så derfor valgte jeg også at se den i 2D:)

      Slet