tirsdag den 4. december 2012

Verden ifølge Garp

Forfatter: John Irving
Titel: Verden ifølge Garp
Originaltitel: The world according to Garp
Forlag: Lindhardt og Ringhof
Orig. udgivelse: 1978

465 sider




John Irving er en af mine absolut yndlingsforfattere. Jeg har læst flere bøger af ham, men havde stadig denne til gode indtil for nylig. En af mine veninder deler min kærlighed for Irving-bøger og gav mig den i indflyttergave. ’Æblemostreglementet’ har altid været min favorit i forfatterskabet, mens ’Verden ifølge Garp’ er min venindes. Så var spændt på at læse den og se om den kunne hamle op med min læseoplevelse fra ’Æblemostreglementet’.

Bogen handler om forfatteren T.S. Garps liv, fra før hans fødsel til hans død i en alder af 33 år. Garp går gennem så grueligt meget i hans relativt korte liv, i underholdende selskab af hans mandsforskrækkede, men ikke feministiske, mor, sin ungdomskærlighed, og senere kone, Helen og hans elskede børn. Garp er overbeskyttende overfor sine børn, utro overfor sin kone og skeptisk overfor sin mor. Han kæmper for at opnå succes med sine velskrevne bøger, men bliver dog alligevel halet indenom af sin mor, som skriver en, lettere dårlig, biografi, som hurtigt ryger på bestseller-listen.

Bogen er fuld af Irvings sorte humor, spøjse personligheder og farverige begivenheder, som jeg bare elsker at læse om. Han beskriver den ene komiske hændelse efter den anden, som dog ofte har en lettere tragisk udgang, som man ikke ved om man skal græde eller grine af. 

Noget jeg er vild med i denne bog, som også ses i mange af hans andre bøger, er alle de små sidehistorier man får om ligegyldige bipersoners liv. Det krydrer fortællingen og minder en om, at alle personerne i bogen er gennemtænkte og har deres egen lille historie at fortælle, hvis bogen da ellers havde handlet om dem. Så følelsen af at bogen rummer så meget mere end grundfortællingen, giver en fantastisk dybde i læsningen, som var det jeg var så fascineret af i ’Æblemostreglementet’.

Så ja, ’Verden ifølge Garp’ levede fuldt ud op til mine forventninger, dog føler jeg stadig at ’Æblemostreglementet’ er et marginalt skridt foran, men jeg kan ikke afvise at det skyldes at det var den første Irving-bog jeg læste. Dog fortjener bogen fuld point og jeg vil varmt anbefale den til andre læsere.








4 kommentarer:

  1. Din side bliver rigtig fin! kan godt lide din point oversigt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak :) Er glad for at du synes den er fin :)

      Slet
  2. Åh, jeg elsker Irving! Har det dog altid sådan med hans bøger, at jeg bliver nødt til at læse dem lidt i etaper, fordi hans historier har så mange indtryk. Har du læst "Indtil jeg finder dig"? Den kan stærkt anbefales, selv om jeg også måtte tage den i ryk :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, den har jeg ikke læst, men det må jeg da gøre snart :)

      Slet