mandag den 3. december 2012

Nord og Syd

Forfatter: John Jakes
Titel: Nord og Syd
Originaltitel: North and South
Forlag: Aschehoug
Orig. udgivelse: 1982

550 sider




Jeg så bogen ved et bogudsalg og tænkte at det vidst var en bog jeg burde læse. Jeg har set filmatiseringen nogle gange som barn og opfattede næsten bogen som en klassiker, hvilket den vidst ikke kategoriseres som. Jeg læste den så for et godt tykke tid siden og er nu i gang med næste bind i serien.

Bogen er en slægtssaga om to unge mænd, George Hazard fra nord og Orry Main fra syd, der mødes på militærakademiet West Point og hurtigt danner et stærkt venskab. De holder fast i deres venskab efter uddannelsens afslutning, på trods af en uro, som snart begynder at brede sig gennem USA og splitte nord og syd. Man følger begge familier, som både har deres helte og skuffelser iblandt sig. Stanley Hazard, som ikke kan leve op til sin bror George, Ashton Main, som kun tænker på sig selv, Virgilia Hazard, som er excentrisk modstander af slaveriet i syden, samt Cooper Main, som ikke lever op til faderens forventninger, er kun et udpluk af de mange forskellige personligheder man møder gennem fortællingen. Fortællingen ender ved den spæde start af den amerikanske borgerkrig.

Bogen giver et godt, omend lettere romantisk, indblik i et stykke af Amerikas historie. Jeg kunne godt sommetider føle mig lidt fortabt i hele den politiske debat, men hele historien er heldigvis så godt krydret med romantik, drama og intriger, så man ikke når at kede sig. Den spændende problemstilling omkring venskaber splittet på grund af krig, som mange må have oplevet i den tid, bliver taget op på en god og spændende måde. 

Jeg elskede at man, gennem hele bogen, skiftede mellem hvert familiemedlems historie. Hørte om deres problemer og glæder, som ofte blev kædet sammen på kryds og tværs af andre nøglepersoner. Alle disse meget forskellige begivenheder gav bogen et pust af storhed, da den favner så enormt bredt. Forskellen mellem de gode og de onde personer er kridtet meget kraftigt op, men i en type bog som denne synes jeg egentlig det passede meget godt ind; man forventer at retfærdigheden vil ske fyldest og de onde vil få deres straf til slut. Bogen var ikke en af de bøger jeg slugte på få dage, men skulle derimod fordøjes over en længere tidsperiode, da den sommetider godt kunne virke lidt tung. Men den havde bestemt stor underholdningsværdi og gav mig stor lyst til at læse næste bind i serien af tre uafhængige bøger.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar