fredag den 28. december 2012

Niceville

Forfatter: Kathryn Stockett
Titel: Niceville
Originaltitel: The Help
Forlag: Cicero
Orig. udgivelse: 2009


408 sider



Jeg har lige færdiglæst bogen, som afdækkede sidste kategori i Bogudfordringen 2012. Bogen, som har stået på min ’to-read’-liste siden filmatiseringen, som havde premiere i 2011, lånte jeg af min veninde, som anbefalede den.

Bogen omhandler raceadskillelsen i 60'ernes Mississippi set gennem to tjenestepigers, Aibileen og Minnys, øjne, samt Miss Skeeters, som er vokset op med en sort tjenestepige. Miss Skeeter føler sig, efter et længere studieophold, distanceret til hendes barndomsveninder, hvor børn, ægteskab, sladder og mode er samtaleemnerne. Ud fra et ønske om et redaktørjob i New York, beslutter hun sig for at skrive en bog om sorte tjenestepigers arbejdsforhold og oplevelser i de hvide hjem, men opdager ikke hvor farlig denne plan er, før den er sat i værk. Ikke kun Miss Skeeters rygte er i fare, men også de mørke tjenestepigers levebrød samt sikkerhed.

Bogen var let at læse, skrevet i et behageligt tempo og jeg synes at det fungerede rigtig godt at skifte mellem Miss Skeeter, Aibileen og Minny som fortællere.

Jeg satte pris på at Miss Skeeter ikke var fuldstændig fordomsfri og perfekt, med tanke på at hun er vokset op med raceadskillelsen, samt har haft en fordomsfuld opdragelse, som var normalen i datidens Mississippi. Hendes nyfundne skepsis omkring hvordan hvide og sorte behandles forskelligt er meget forsigtig og lettere naiv, hvilket gør hendes person mere realistisk. Generelt synes jeg at de tre nøglepersoner er beskrevet godt og levende og jeg nød at læse om dem.

Jeg føler dog at bogen var lidt for rosenrød, med det meget alvorlige emne raceadskillelse, som omdrejningspunkt. Ofte druknede fokus i kjoler, kager og komiske hændelser, som gav bogen en mere humoristisk tilgang, hvilket ikke kun var dårligt, men som godt kunne nedtones en anelse.  

Men når det er sagt synes jeg bogen var god og satte tanker igang omkring hvad man er villig til at risikere i et indgroet samfund, til fordel for retfærdighed og menneskerettigheder, hvilket må betegnes som et succeskriterie. Beskrivelserne af de tre personer trækker helt klart min samlede vurdering af bogen op og jeg vil klart anbefale den til andre.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar