Titel: Kærlighed og Krig
Originaltitel: Love and War
Forlag: Lindhardt og Ringhof
Orig. udgivelse: 1984

535 sider

Se også anmeldelsen af ’Nord og Syd’, som er første bog i serien.

For noget tid siden læste jeg ’Nord og Syd’, som jeg havde fundet til et bogudsalg. Til bogudsalget året efter faldt jeg så over den næste bog i serien ’Kærlighed og Krig’. Det var meget heldigt, da det ellers ikke har været muligt at finde den ubrugt og jeg har glædet mig til at gå i gang med denne spændende fortsættelse af en omfattende slægtssaga.

De to familier, Main og Hazard, kæmper for henholdsvis de konfødererede stater og unionen, men formår dog stadig at bevare et venskab på trods af krigen. Krigens rædsler, forræderi og politiske spil gengives gennem scener fra hæren, plantagen, fængslet, felthospitalet og i ministerierne. Tusinder af liv går tabt på krigsmarken, mens korruption, magt og penge spiller afgørende roller for hvorledes krigen føres. Vi følger igen de forskellige familiemedlemmers liv, som vi stiftede bekendtskab med i den forrige bog, og ondskaben hos de skrupelløse personligheder får nye dimensioner ved muligheden for rigdom på bekostning af loyalitet overfor sine allierede. Fortællingen strækker sig fra starten af krigen til sydstaternes overgivelse, samt drabet på Lincoln. Nu står landet overfor en stor udfordring i at genopbygge en fælles union.

I denne bog er der, i forhold til det forrige bind, stor fokus på hvordan folk kan ændre sig, når de bliver underlagt det pres, en krig kan medføre. Især Charles Main, Cooper Main og Stanley Hazard ændres radikalt, og ingen af dem til det bedre. Gennem disse personer ses hvor ødelæggende en krig kan være rent psykisk og hvordan hele familien lider under dette.

Død og ødelæggelse er der rigeligt af i denne bog, men jeg havde faktisk regnet med at alle vores nøglepersoner, kom helskindet igennem krigen, hvilket ville være usandsynligt i virkelighedens verden, men ret sandsynligt i en, lettere romantisk fremstillet, bog om krigstid som denne. Jeg blev dog overrasket over, at dette ikke var tilfældet og at jeg måtte sige farvel til nogle af dem jeg var kommet til at holde af. At ikke alle de gode folk kunne få en happy ending var trist, men gav dog hele læseoplevelsen lidt mere kant end jeg oplevede i den forrige bog. Jeg sad med en lige så god oplevelse i kroppen efter denne bog, som efter den forrige og jeg vil glæde mig til at læse den sidste bog i serien og få en afrunding på hele historien. Så hvis man kunne lide ’Nord og Syd’, er der ingen grund til at snyde sig selv for denne fantastiske fortsættelse.