søndag den 9. december 2012

Fifty Shades of Grey

Forfatter: E. L. James
Titel: Fifty Shades of Grey
Forlag: Arrow books
Orig. udgivelse: 2011
Læst på engelsk

514 sider




Der har været så meget omtale og så mange meninger om denne bog, at jeg følte det var på tide at læse den selv og danne mit eget indtryk.

Den unge Ana Steele indleder et forhold til den mystiske, rige Christian Grey. Grey ønsker et S/M forhold med Ana, men den uskyldige Ana har svært ved at finde ud af om det er noget hun kan indlade sig på uden at tabe sig selv undervejs. Ana bliver hurtigt forelsket i Grey og ønsker mere end blot et seksuelt forhold og dermed mere end den komplicerede Grey kan give hende.

Jeg gik i gang med læsningen fyldt op med diverse fordomme, som jeg håbede ville blive bragt til skamme. Det blev de desværre ikke.

Ana og Grey, som er stort set de eneste personer man får ordentligt introduceret, er ikke rigtig nogle personligheder jeg tror på. For mig, mister Ana troværdigheden ved at være fantastisk i sengen, på trods af hun var jomfru indtil hun mødte Grey, ved aldrig at have haft en computer (eller kan sende en mail) trods hendes nylige universitetsgrad, samt ved at gå rundt og tro at alle andre er pænere end hende, selvom hun har bejlere overalt. Ana er portrætteret som en meget uskyldig pige, som egentlig ikke har lyst til at føje Grey's seksuelle lyster, men har så 'heldigvis' en ’indre gudinde’, som er med på den værste! Grey's personlighed virker en smule mere spændende og kompliceret, men bliver desværre ikke uddybet i denne første bog.

Erotikken er helt klart det bærende element og det som fylder mest i bogen, men med en forestilling om at S/M havde en stor rolle, som jeg synes omtalen havde lagt op til, må jeg sige at udover de samtaler Grey og Ana fører omkring emnet, fylder det utrolig lidt i bogen. Dette gør hverken bogen bedre eller dårligere, men synes dog jeg er blevet lidt vildledt af den voldsomme omtale, hvilket bogen selvfølgelig ikke skal straffes for.

Bogen er skrevet i et meget unuanceret sprog og der er episoder, som bare bliver gentaget lidt for mange gange til, at jeg synes det bliver ved med at være interessant (og egentlig var det heller ikke interessant første gang), eksempelvis Anas ’indre gudindes’ løssluppenhed, Grey's optændthed hver evig eneste gang Ana bider sig i læben, hvilket hun gør konstant, samt Grey's kontrollerende, jaloux og stærkt besidderiske adfærd. 

Grey viser en så kontrollerende adfærd at han prøver at bestemme hvad, hvornår og hvor meget Ana skal spise, plus at han dukker op ved Anas mor i en helt anden stat bare for at holde øje med hende. Jeg må sige, at hvis han så meget som nærmede sig mig ville han få et polititilhold på nakken hurtigst muligt!

Alt i alt synes jeg at bogen var intetsigende og ikke særlig velskrevet. Jeg kommer nok ikke til at læse de to næste bøger i serien, men har da fået stillet min nysgerrighed omkring denne hurtigt-sælgende bog. Jeg har dog svært ved at forstå den succes, da jeg har læst flere anmeldelser af bøger i samme genre, som er flere år gamle, og hvor forfatteren har fanget læseren ved et talent for at skrive, et troværdigt persongalleri eller et spændende plot. Jeg ser ikke at denne bog rummer nogle af disse egenskaber, så hvorfor det lige er denne bog der skaber så stor succes undrer mig. Men vi er jo alle forskellige, og har forskellig smag (heldigvis!). Personligt vil jeg ikke anbefale bogen, men jeg kan godt forstå hvis man er nysgerrig på grund af al den hype, det var jeg!  






2 kommentarer:

  1. Hvor dejligt! Jeg har sat dig på listen. God fornøjelse :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fantastisk ! Glæder mig til jeg kan komme igang :)

      Slet